Trener 2

Trener 2 i hurtigløp/kunstløp arrangeres av Norges Skøyteforbund omtrent hvert annet år. Kurset har ofte en varighet på ca 8-10 mnd. fra start til kurset avsluttes med skriftlig eksamen.

For å delta på Trener 2 utdanningen kreves godkjent Trener 1.
Trener 2 består av 75 timers kurs og 75 timer praksis. Ca.20 av disse timene er selvstudium/e-læring.

Neste kurs:

Hurtigløp  og kunstløp
Det er planlagt følgende kurshelger:
Helg 1: 10-12.januar i Oslo.
Helg 2: 13-15.juni i Oslo.
Helg 3: 12-14.september. Vi kommer tilbake til sted.

Alle helgene har oppstart fredag klokka 18.00 og avslutning mellom 16-18 på søndag.

Kursavgift: 2500.-kr/helg. Klubbene kan søke refusjon fra Post 3 midler på deler av deltakeravgiften etter bestått eksamen.

Trener 2 - VISUELL KURSPLAN

Hovedmål
Målet med Trener 2 er å gjøre treneren i stand til å:

  • Gi en innlæring av grunnleggende tekniske ferdigheter.
  • Utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på konkurransenivå over 12 år, og å ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.

Fokusområder
Innlærings- og deltakerfokus.

Minimumsvarighet
75 timer undervisning og e-læring, samt 75 timer praksis. 

Praksiskrav
På Trener 2 skal det gjennomføres minimum 75 timer praksis underveis i utdanningen. Dette er et krav for å få kurset godkjent. Se egen info nederst om praksiskrav. 

Eksamen

Kurset avsluttes med en skriftlig eksamen

Målgruppe
Nåværende og tidligere aktive utøvere, ungdommer og voksne med kjennskap til idrett som ønsker å bli trenere for utøvere på fra 12 år og oppover, spesielt med tanke på videreutvikling.

Opptakskrav
Godkjent trener 1 eller annen tilsvarende utdanning fra utlandet.  Minimumsalder 18 år (det året man fyller)

Man må ha tilgang til en klubb hvor man kan gjennomføre praksis

Vurdering
Deltakere skal ha oppnådd de kompetansekrav som stilles. Vurderingsform: bestått / ikke bestått.

Autorisasjon som Trener 2
Autorisasjon kan gis når en trener har: Tilfredsstilt kompetansekravene som er satt. Deltatt på minimum 80 prosent av undervisningen, det vil si 80 prosent på hvert delkurs. Gjennomført obligatorisk praksis. NSF autoriserer. Autorisasjonen vil være synlig på din idrettCV når du logger deg på Min idrett etter gjennomføring.

Kursmateriell
Alle må må kjøpe boken Ungdomstreneren av Antero Wallinus-Rinne og Den coachende treneren 2 av Frank Abrahamsen og Frank Gitsø. Treningslære for idrettene av Jostein Hallen, Lars Tore Ronglan, Kari C.Toverud. Kan bestilles på bokhandler på nett. 

I tillegg vil diverse kurshefter og alle PPT distribueres etter kurs 

Kurslærere
NSF har ansvar for alle kurslærere. For å være kurslærer på Trener 2 må kurslæreren ha idrettsfaglig høgskoleutdanning eller annen relevant kompetanse.

Kursarrangør
NSF er ansvarlig for kurs og gjennomføring av disse.

Økonomi
NSF bestemmer kursavgiften, i 2025 er den 2500,- pr kurshelg, 7500,- for kurset totalt. Klubbene kan søke refusjon via post 3 etter bestått kurs.

 

 

Introkurs- onlineforelesning - 1,5t

E-læring som skal gjennomføres før første kurshelg:

E-læring:

Aldersrelatert trening 2 (2t)

Idrettsernæring modul 2 (2t)

Spiseforstyrrelser (2t) NB! NY versjon kommer våren 2025, vent og ta denne

Ren utøver (2t)

Lese fra pensum:

Ungdomstreneren kap. 1-4+6

Den coachende treneren, bok 2

Her finner du e-læringskursene

 

Du må også bestille bøkene UNGDOMSTRENEREN og DEN COACHENDE TRENEREN 2

 

Pedagogikk og kommunikasjon

Mål

Kunnskapsmål

  • Ha kunnskaper om kommunikasjon med ulike utøvere og utøvergrupper.
  • Ha kunnskaper om pedagogiske begreper og teorier relevant for idrettens egenart.

Ferdighetsmål

  • Utvikle en treneratferd som møter utøvernes behov.
  • Være i stand til å tilpasse treningen på en måte som skaper ønsket utvikling, også for personer med nedsatt funksjonsevne.
  • Videreutvikle pedagogiske egenskaper med utgangspunkt i prinsippene fra Trener 1.
  • Være i stand til å tilpasse kommunikasjon med ulike utøvere.
  • Observere og ta tak i ulike problemer som kan oppstå i treningsgrupper eller i forbindelse med enkelte utøvere, ledelse og foreldre.

Arbeidsformer
Tid: 4 timer teori
Gjennomføring: Fysisk i klasserom eller digitalt på Teams.
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid – refleksjonsoppgaver.

Forberedelse/pensum

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boken Ungdomstreneren (kap. 3 & 4)

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boken Den coachende treneren, bok 2

PPT etter forelesning 

Etterarbeid

Individuelle refleksjonsoppgaver.

Utøvernes målsetning og utviklingsprosess

Mål

Kunnskapsmål

  • Ha kunnskap om motivasjonsteorier og hvordan disse kan benyttes i praksis.
  • Ha kunnskap om trenerens rolle og ansvar i møte med utøverens målsetning og utviklingsprosess.

Ferdighetsmål

  • Være en utviklingsorientert og prosessfokusert trener og veileder i trenings- og konkurransesituasjoner.
  • Utarbeide enkle målsettinger og handlingsplaner i samarbeid med utøverne.
  • Være i stand til å tilpasse treningen på en måte som skaper ønsket utvikling, også for personer med nedsatt funksjonsevne.

Arbeidsformer
Tid: 2 timer teori
Gjennomføring: Fysisk i klasserom eller digitalt på Teams.
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid – refleksjonsoppgaver.

Forberedelse/pensum

  • Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boken Ungdomstreneren (kap. 2 & 6)
  • Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boken Den coachende treneren, bok 2

PPT etter forelesning 

Etterarbeid
Individuelle refleksjonsoppgaver.

Trenerens målsetning og kompetanse

Mål

Kunnskapsmål

  • Ha kunnskap om motivasjonsteorier og hvordan disse kan benyttes i praksis.
  • Ha kunnskap om hvilken kompetanse ungdomstreneren bør inneha.

Ferdighetsmål

  • Kunne utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle.
  • Utvikle en treneratferd som møter utøvernes behov.

Arbeidsformer
Tid: 3 timer teori
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid – refleksjonsoppgaver.

Forberedelse/pensum
Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boken Ungdomstreneren (kap. 1 & 6)

PPT etter forelesning 

Etterarbeid
Individuelle refleksjonsoppgaver. 

Skadebehandling og -forebygning

Mål

Kunnskapsmål

  • Kjenne til vanlige idrettsskader i din idrett.

 Ferdighetsmål.

  • Kunne de viktigste prinsippene for forebygging og opptrening.

Arbeidsformer
Tid: 3 timer 

Forelesning og gruppeoppgaver/diskusjon

Forberedelse/pensum

PPT fra forelesning

Kosthold og ernærning

Mål

Kunnskapsmål

  • Ha grunnleggende kjennskap til kosthold for idrettsutøvere
  • Ha kjennskap til idrettens retningslinjer for antidoping
  • Ha grunnleggende kjennskap til spiseforstyrrelser

Ferdighetsmål 

  • Kunne kommunisere med utøvere om enkle prisipper innen kosthold og ernærning.

Arbeidsformer

Forelesning, individuelt- og gruppearbeid og refleksjonsoppgaver (2t)

Pensum
PPT fra forelesning

E-læring: Idrettsernærning modul 2, Spiseforstyrrelser, Ren utøver

 

Treneren, klubben og andre relevante organisasjonsledd

Mål

Kunnskapsmål

  • Ha en helhetlig forståelse av idrettens egenart (didaktikk).
  • Ha kunnskap om trenerens rolle og ansvar i møte med klubben og andre relevante organisasjonsledd.

Ferdighetsmål

  • Lede aktivitet og utvikle utøvere ut fra trenerens avtale med klubben, i henhold til klubbens overordnede mål og visjon.
  • Observere og ta tak i ulike problemer som kan oppstå i treningsgrupper eller i forbindelse med enkelte utøvere, ledelse og foreldre. 

Arbeidsformer
Forelesning, individuelt- og gruppearbeid og refleksjonsoppgaver (2t)

Pensum
PPT fra forelesning 

Hjemmeoppgave fra helg 1 (3t) (denne får dere tilsendt)

Onlineforelesning ifm hjemmeoppgave (2,5t) (dato sendes på e-post)

Lese fra pensum:

Ungdomstreneren kap. 1-4+6

Treningslære for idrettene, kap. 1, 2, 4, 5,

Idrettspsykologi

Mål

Kunnskapsmål

  • Ha kjennskap til relevante begreper og teorier knyttet til idrettspsykologi.
  • Ha kjennskap til aktuelle teknikker for mental trening.
  • Ha en helhetlig forståelse av idrettens egenart (didaktikk).

Ferdighetsmål

  • Kunne videreutvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper, samt tekniske/taktiske ferdigheter for egne utøvere / eget lag.

Arbeidsformer

Online forelesning, individuelt- og gruppearbeid og refleksjonsoppgaver (2t)

Pensum

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boka Ungdomstreneren (kap. 3)

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boken Den coachende treneren, bok 2

PPT etter forelesning

Regelverk, klassifisering og støtteordninger

Kunnskapsmål

  • Ha kjennskap til idrettens regelverk og retningslinjer for den aktuelle idretten.
  • Ha kjennskap til klassifisering innen idretten for personer med funksjonsnedsettelse
  • Kjenne til støtteordninger fra klubb, region og forbund.

Ferdighetsmål

  • Kunne forklare regelverk og retningslinjer for blant annet utøvere, foresatte og andre trenere.
  • Kunne bistå klubb i søknadsutforminger.

Forberedelse/Pensum

NSF spesielle bestemmelser, NC-reglement hurtigløp, Håndbok kunstløp

PPT etter forelesning

Arbeidsformer

Online forelesning, individuelt- og gruppearbeid og refleksjonsoppgaver (3t)

TEKNIKK TEORI- GRENSPESIFIKK

Kunnskapsmål

  • Treneren skal ha kunnskap om de ulike fasene i grunnleggende teknisk utførelse på skøyter, i den valgte grenen.  

Ferdighetsmål

  • Treneren skal være i stand til å beskrive teknisk utførelse og utfordringer, og kunne formidle dette til nybegynnere i ulike aldersgripper. 

Forberedelse/Pensum

Grenspesifikt teorihefte

NSF PPT i etterkant

Øvelsesvideoer kunstløp

Arbeidsformer

Forelesning og analyse av video og bilder 2t

Treningslære, anatomi, fysiologi og biomekanikk

Kunnskapsmål

  • Ha dypere kunnskap innen funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk relatert til egen idrett

Ferdighetsmål

  • Kunne bruke relevante begreper i praktisk utforming av treningsopplegg.

Forberedelse/Pensum

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boka Treningslære for idrettene (kap. 1 & 2)

Arbeidsformer

Forelesning, individuelt- og gruppearbeid og refleksjonsoppgaver (1,5t)

Treningsplanlegging

11a- felles (1,5t)

Modul 11k - Treningsplanlegging kunstløp (4t)

Modul 11h - Treningsplanlegging hurtigløp (4t)

Kunnskapsmål

  • Kjenne til aktuelle strategier for planlegging av trening.
  • Ha kunnskap om hvordan de teoretiske prinsippene fra modul 1-14 kan benyttes i planlegging av trening

Ferdighetsmål

  • Være i stand til å planlegge, lede, evaluere og justere trening i et langsiktig perspektiv.
  • Være i stand til å tilpasse egen treneradferd, fremgangsmåter og innhold til ulike utøvere og utøvergrupper.

Forberedelse/Pensum

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boka Treningslære for idrettene (kap. 2)

Arbeidsformer

Forelesning, individuelt- og gruppearbeid og refleksjonsoppgaver (1,5t)

Forelesning, refleksjonsoppgaver og praktiske øvelser individuelt og i gruppe (4t).

12. Fysisk trening

Kunnskapsmål

  • Ha kjennskap til grunnleggende prinsipper innen utholdenhet-, styrke-, basis- og bevegelighetstrening.

Forberedelse/Pensum

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boka Treningslære for idrettene (kap. 3, 4 & 5)

PPT etter forelesning 

Arbeidsformer

Forelesning, individuelt- og gruppearbeid og refleksjonsoppgaver (3t)

 

13. Styrke-, basis- og bevegelighetstrening 

13h/13k - Modulen er delt pr. gren

Kunnskapsmål

  • Ha kunnskap om hvordan de teoretiske prinsippene fra modul 12a kan benyttes i trening.
  • Ha kjennskap til grunnleggende prinsipper innen Styrke-, basis- og bevegelighetstrening kunstløp og hurtigløp

Ferdighetsmål

  • Være i stand til å planlegge, lede, evaluere og justere styrke-, basis- og bevegelighetstrening for kunstløpere.
  • Være i stand til å planlegge, lede, evaluere og justere styrke-, basis- og bevegelighetstrening for hurtigløpere

Forberedelse/Pensum

Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boka Treningslære for idrettene (kap. 3, 4 & 5)

Arbeidsformer

Praktisk økt med gjennomgang av øvelser og refleksjonsoppgaver (3t)

14. Skøytespesifikk fysikk, biomekanikk og teknikk, kunstløp

14h/14k - Modulen er delt pr. gren

Kunstløp- 14k:

14.1. Biomekanikk teori - 1,5t
14.2. Hoppteknikk is - 4t
14.3. Trinn og skøyteferdighet - 3t
14.4. Piruetter - 2t
14.5. Teknikk praksis- grenspesifikk TEKNIKK PRAKSIS 3,5t 

Kunnskapsmål kunstløp

  • Ha dypere kunnskap innen funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk relatert til egen idrett
  • Forstå grunnleggende biomekaniske prinsipper innen kunstløp, kunne analysere teknikk gjennom biomikanikk
  • Ha kunnskap om grunnleggende forøvelser til doble hopp, forstå hvordan biomekanikk påvirker hopputførelsen
  • Ha kunnskap om grunnleggende trinn og hvordan det utføres med korrekt retning, timing og kroppsposisjon
  • Ha kunnskap om grunnleggende teknikk og øvelser til ulike piruetter

Ferdighetsmål kunstløp

  • Treneren skal være i stand til å planlegge og gjennomføre treningsøkter med ulike tema.  Treneren skal være bevisst trenerens rolle i gjennomføring av treningsøkten, både metodisk og pedagogisk.
  • Forstå hvordan man tilpasser treningen til ulike nivåer. Strukturere en øktplan med fokus på utvikling av teknikk på isen.
  • Kunne analysere utøvernes utførelse og gi konstruktiv feedback.

Hurtigløp- 14h

14.1 Langside
14.2 Sving
14.3 Start
14.4 Generell teknisk flyt
14.5 Teknikk tilpasset ulike distanser.

Kunnskapsmål hurtigløp

  • Ha dypere kunnskap innen funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk relatert til egen idrett

Ferdighetsmål hurtigløp

  • Forstå hvordan man tilpasser treningen til ulike nivåer. Strukturere en øktplan med fokus på utvikling av teknikk på isen.
  • Kunne analysere utøvernes utførelse og gi konstruktiv feedback.
  • Være i stand til å beskrive, evaluere og lære bort tekniske elementer relatert til hurtigløp.

Forberedelse/Pensum

PPT etter forelesning

Øvelsesbank video (link kommer)

Kompendium om skøyteteknikk- grenspesifikk

Arbeidsformer

Forelesning, observasjoner, refleksjonsoppgaver og praktisk gjennomgang av øvelser på isen. (13t - hurtigløp/14t - kunstløp)

Hjemmeoppgave fra helg 2 (3t) (denne får dere tilsendt)

Onlineforelesning ifm hjemmeoppgave (2t) (dato sendes på e-post)

Lese fra pensum:

Treningslære for idrettene, kap. 3.

15. Skøytespesifikk barmarkstrening 

15h/15k - Modulen er delt pr. gren

15h: Lavarbeid, rulleskøyter, utholdenhet- og hurtighetstrening

15k: Hoppteknikk & Piruetter på barmark

Kunnskapsmål

Kunstløp:

  • Ha kunnskap om hvordan man jobber med teknikk og de forskjellige hoppene på barmark,forstå hvordan dette støtter utviklingen av hopp, piruetter på isen

Hurtigløp

  • Ha kunnskap om hvordan innholdet i modul 13h kan benyttes i barmarkstrening.

Ferdighetsmål 

  • Være i stand til å planlegge, lede, evaluere og justere barmarkstrening 
  • Være i stand til å tilpasse treningen til ulike utøvere og utøvergrupper.

Forberedelse/Pensum

PPT etter forelesning 

Øvelsesbank (link kommer)

Kompendium om skøyteteknikk - barmark

Arbeidsformer

Forelesning, observasjoner, refleksjonsoppgaver og praktisk gjennomgang av øvelser på barmark. (5t hurtigløp/ 4t kunstløp)

Senest 3 måneder etter eksamenssensuren må du ha gjennomført 75 timer praksis. 

50 timer praksis med  minimum 35 timer på is, maks 15 på barmark. 

25 timer praksis med minst 4 av disse punktene:

 

1.

Gjennomføre en evalueringsprosess med trenere eller utøvere.

2.

Besøke en annen trener/klubb, observer trening og diskuter med trener i klubben

3.

Delta på en nasjonal samling, som for eksempel "Sammen mot toppen" (Kunstløp) eller "Skøytecamp" (Hurtigløp)

4.

Delta på idrettsrelaterte seminarer og kurs, for eks i regi av Olympiatoppen eller andre organisasjoner

5.

Inviter andre trenere til besøk på dine treninger, enten fra egen eller andre klubber.

6.

Ta initiativ til diskusjon/refleksjon om aktuelle tematikker med andre trenere, for eks i forbindelse med stevner eller samlinger

7.

Arranger og gjennomfør et utøvermøte eller foreldremøte

8.  Gjennomføre treningsplanlegging, feks. Årsplan, periodeplan

 

Registeringsskjema for praksis som skal signeres av klubbleder:

Praksisskjema Trener 2.docx

 

Lerøy Sparebanken Øst Fila Borg forvaltning Rudy Project