Skøyteforbundet / Nyheter / 2023 / Presentasjon av 113.463 norske skøyteløpere
URN_NBN_no-nb_digifoto_20180302_00029_NB_HS_J_00225.jpg

Presentasjon av 113.463 norske skøyteløpere

Statistikkgruppa til Skøyteforbundet kan i dag legge fram en helt unik oversikt over norske skøyteløpere gjennom 140 år.

Herrer NORGE 2023nsf-a12 (9).pdf

Kvinner NORGE 2023nsf-a12 (2).pdf

Her vil du garantert finne mange bekjente, ikke bare toppløperne, som vi alle kjenner. For her vil de fleste finne både gode naboer og venner, trolig kan det også være en nær slektning av deg på disse to listene. Du kan også finne ut av hvem var best på 500 meter av kjendisene - Jahn Teigen og Terje Lillegaard Jensen alias «Jonas Fjeld».

Totalt består vår norske indeks pr. i dag av 113.463 norske skøyteløpere fordelt på to bolker, 96.017 menn og 17.446 kvinner.

Slik fremstår den alfabetiske indeksen:

Etternavn og fornavn - videre tidene på de seks klassiske distansene 500, 1000,1500, 3000, 5000 og 10000 meter. På linjen under: Perioden løperen er registrert hos oss som aktiv, samt klubben eller klubber løperen har representert.

Indeksen viser også at ganske mange løpere står uten registrerte tider på de klassiske distansene, som du kanskje stusser litt over. Det betyr at løperen er registrert kun med ukurante distanser. Det kan være alt fra 300 til 2500 meter eller andre distanser som ikke kommer innunder de seks klassiske distansene vi alle er så glad i.

Mange timers arbeid

Det ligger adskillige timer bak dette mesterverket – antagelig flere titusener av timer. Her har ivrige statistikkførere opp gjennom tiden bidratt. Den store «norske dugnaden» begynte for alvor for vel 50 år siden. De første entusiastene kan sies å være Magne Teigen (d.2015), Arild Gjerde og Per Gunnar Hermansen. Utover på 1970 og 80-tallet kom det mange flere skøyte-entusiaster til, som har bidratt i større eller mindre grad.

Har lyst til å nevne to navn. Vår dansk/norske venn Preben Gorud Petersen, med røtter fra Hokksund, som med sine datakunnskaper og skøyteentusiasme alene har registrert inn i databasen vår samtlige stevner fra OSKs årbøker som kom ut i perioden 1914-1975. I tillegg har Preben registrert tusenvis av norske stevner inn i databasen, fra de tidligste årene i WSSSA Norge – og ikke minst holdt styr på databasen vår i over 40 år.

Harald Nilsen (d.2005) fra Bergen, som gjennom mange år saumfor norske aviser etter skøyteresultater som ble ført inn på skjemaer og sendt videre til Preben for registrering. I tillegg til de nevnte er det mange andre som har brukt noen tusen timer på statistikk som har bidratt til dagens produkt, blant annet Trond Eng (d.2021) som i mange år var «utgiver» av den årlige norske skøytekalenderen. Dessverre er flere av dem ikke lenger blant oss, slik at den harde kjernen av norske statistikkførere er betydelig redusert i dag i forhold til 40 år tilbake.

Klubbene har også bidratt

Vi må heller ikke glemme at flere av de norske klubbene har hjulpet oss betydelig i dette arbeidet ved at de har gitt oss tilgang til gamle protokoller og resultatlister. Senest Tønsberg Turn - hvor vi i fjor fikk tilgang til noen år med resultatlister fra klubbløp på 1960-tallet, samt lister fra en del andre lokale løp.

Derfor: Har din klubb gamle resultatlister liggende fra før 1980-tallet så ta kontakt med oss – kanskje kan dere ha noe vi mangler.

Vi jobber videre

De siste tre årene har Preben, Stein Opdahl og Thorleiv Teigen brukt noen tusen timer på innlegging av nye stevner som vi ikke hadde registrert opp gjennom tidene. I tillegg har vi rettet opp i løpernes navn og lagt inn hundrevis av nye fødselsdatoer vi har skaffet til veie, slik at vi har fått en langt bedre indeks over norske skøyteløpere.

Vi er langt fra ferdig med arbeidet – regner med at vi ved juletider kan komme med en ny versjon av disse to indeksene med enda flere løpere og korreksjoner av feil som blir avdekket i tiden fremover. Ikke minst at vi får riktig skrivemåte av navn og tatt ut «dobbeltgjengere». Det er jo slik i resultatlister at løpernes navn noen ganger er skrevet med betydelig feil.  På grunn av dette ligger det fortsatt noen hundre «dobbeltgjengere på folkelig nivå» på listene som vi ikke har klart å fange opp.

Håper klubbene kan sjekke en del akkurat her.

Slik kan du søke

Ikke minst kan man søke på klubbnavn. Søker man f. eks på Geilo IL, så ser man at det er 116 mannlige skøyteløpere hvor Geilo IL har vært deres klubb. Det vil ganske sikkert være en del klubbentusiaster som vil oppdage at det er feil navn på noen av klubbens løpere. Oppdager DU dette, ta kontakt med oss.

Skal du søke på navn for å finne frem til løpere; må du søke på etternavn og så fornavn for å få løperen opp.

God fornøyelse – håper mange har glede av denne indeksen.

Har du kommentarer – ikke minst rettelser ta kontakt med oss via epost:

stopdahl@gmail.com eller thorleiv@online.no.