Skøyteforbundet / Nyheter / 2023 / Jr.- og neo-senior World Cup
Aurora Løvås på toppen av pallen. Foto: ISU

Jr.- og neo-senior World Cup

Jr/Neo-WC 1 (Baselga) og Jr/Neo-WR 2 (Collalbo) gjennomført med oppløftende resultater!

To helger med World cup for juniorer og neo-seniorer er gjennomført i Italia med oppløftende resultater av de norske. Dette gjelder på alle distanser, klasser og hos jentene og guttene.

Den første helga gikk løpende i Baselga. En fin utendørsbane med og fine forhold. I klassen junior fikk vi 3 forskjellige medalje vinnere pluss medalje på Lagtempo for gutter. Det ble gull på 3000m for jenter. Det var i alt 25 forskjellige nasjoner som stilte til start i junior klassen. Imponerende deltagelse.

I neo-senior ble det også 4 forskjellige medaljevinnere fra Norge. Vi hevdet oss på alle distanser. Med andre ord: den norske troppen markerte seg meget godt selv om det var meget hard konkurranse.

Turen gikk så videre opp i fjellet til Collalbo. En bane som ligger 300 meter høyere enn Beslaga, ca på 1250 m over havet. Der ble uka brukt til trening, restitusjon  og noe sosiale aktiviteter. Ble et besøk i byen Bolzano med besøk på Julemarkedet. Som er obligatorisk.

Første løpsdag i Collalbo ble utfordrende på grunn av været. De norske utøverne taklet det på en meget god måte. Nok en gang vinner Aurora Løvås 3000m for junior.

Vi marker oss sterkt på 3000m i junior herrer, neo-senior jenter og gutter med sølv i alle tre klassene. Vi tar med også med oss en bronse på Relay mixed junior.

Søndag kom solen tilbake i Collalbo. Markerte oss med flere topp 6 plasseringer i junior klassen, men medaljene uteble. I neo-senior klassene ble det flere medaljer. På 1500 m for guttene ble det dobbelt norsk. Gledelig at vi også markerte oss i fellesstart for neo senior i begge klassene. Sigurd Holbø Dyrset vant gutteklassen og Julie Berg Sjøbrend tok sølv i jenteklassen.

Oppsummert: To konkurransehelger som viser at det gror meget godt i norsk skøytesport. Flere løpere som hevder seg på flere distanser.  Mye læring og gode referanser som man tar med seg hjem for alle løperne og trenere. Nå er det bare å jobbe hardt frem til junior VM som arrangeres 9-11 februar 2024 i Hachinohe i Japan.