Medierettighetene til alle ISU-stevner (World Cup, EM og VM) for hurtigløp, kunstløp og kortbane, eies og forvaltes i helhet av ISU.
ISU har solgt disse medierettighetene til Infront, som har en avtale som strekker seg til og med 2026/27-sesongen.
https://www.infront.sport/news/sports-media-rights/isu-extends-media-rights-agreement-with-infront
I 2019 ble disse rettighetene solgt videre fra Infront til NENT/Viaplay med en varighet frem til og med 2022/23-seongen.
For den kommende sesongen og årene fremover er det fortatt uavklart hvem som vil kjøpe denne rettighetene av Infront.
Norges Skøyteforbund er ikke en part inn i avtalene, og får heller ikke innsyn i samtaler og forhandlinger Infront gjør med evetuelle mediepartnere. Men vi har gjennomført flere møter med ISU og med store norske mediehus for å kunne informere og påvirke prosessen så godt vi kan. Senest i forrige uke hadde NSF møte med ledelsen for sportsrettighter i NRK.
Som mange har lest om i andre medier er det store endringer i markedet for sportsrettigheter om dagen. Viaplay har vært i store økonomiske vanskeligheter, og nå sist delvis kjøpt opp av Schibsted. TV2 har måttet gjennomføre store kutt.
Bransjen er i endring, men vi har fortsatt veldig tro på vårt produkt og håper på en snarlig avklaring på hvor skøytløp skal sendes til vinteren, og hvem som skal være vår partner på produksjon av internasjonale skøyteløp i Norge - først ut er World Cup i Stavanger 1.-3. desember.