Skøyteforbundet / Nyheter / 2022 / NC6 i Stavanger planlegges gjennomført som et elitestevne
Foto: Douwe Bijlsma

NC6 i Stavanger planlegges gjennomført som et elitestevne

Norgescup #6 er satt opp i Sørmarka Arena 15.-16. januar. På grunn av gjeldende restriksjoner og anbefalinger fra myndighetene er dette ikke mulig å gjennomføre som normalt. SSSK og NSF planlegger derfor å gjennomføre stevnet som et elitestevne med begrenset antall deltakere.

Regjeringen anbefales å utsette eller avlyse gjennomføring av arrangementer tilknyttet organiserte fritidsaktiviteter (som kamper, turneringer, samlinger), både ute og innendørs,  på tvers av ulike grupper for både barn og voksne.

Helsedirektoratets veileder

Regjeringen legger likevel opp til at toppidrett skal kunne utøves tilnærmet som normalt innenfor rammen av de nye smitteverntiltakene.

SSSK og NSF vil derfor legge opp NC6 som et elitestevne, med strenge smittevernstiltak.

Det vil også være strenge begrensninger på hvem som kan komme inn på arrangementet, så vi anbefaler å begrense antallet som reiser sammen med utøverne til et minimum. Stevnet blir streamet, så det vil være mulig å se løpene.

Toppidrett i NSF

NSF definenerer medlemmene av forbundslagene i hurtigløp (elite og talent),  i tillegg regnes seniorløpere som tilfredstiller ISUs seniorkrav (+0,5 tidspoeng) for EM og juniorløpere som tilfredstiller ISUs juniorkrav (+0,5 tidspoeng) for World Cup-finalen. Kvaliktidene må ha blitt oppnådd i godkjent stevne i løpet av sesongen 21/22.

Følgende kvalifiseringstider gjelder:

1.17,00

1.59,50

4.08,00

* For løpere som på grunn av skade eller sykdom har vært forhindret til å oppnå kvaliktidene, men som på annen måte kan synliggjøre elitenivå, ber vi om en søknad fra klubben til NSF om unntak. Søknad sendes til Svenn-Erik.Odegaard@nif.idrett.no

Følgende løpere har per 04.01.21 oppnådd kvalifiseringstidene:

KVALIFISERTE LØPERE TIL NC6_rev.pdf

Påmelding til stevnet vil skje på

På grunn av situasjonen vi lever i kan det komme endringer. Regjeringen har meldt om en ny avklaring på sine coronaråd i løpet av uke 2.