Skøyteforbundet / Nyheter / 2021 / Minneord om tidligere president Rune Gerhardsen
Rune på ISU-Kongressen i Kroatia i 2016
Foto: NSF
Rune på ISU-Kongressen i Kroatia i 2016 Foto: NSF

Minneord om tidligere president Rune Gerhardsen

Lørdag 4.september mottok vi den triste beskjeden om at tidligere president i NSF, Rune Gerhardsen, er død, 75 år gammel.
Rune var selv aktiv skøyteløper og medlem av Aktiv skøyteklubb siden 1960. Selv om Runes skøytekarriere ikke var så lang med skøyter på beina hadde han i hele sitt liv et bankende hjerte for skøytesporten. Som lokalpolitiker jobbet han også hardt for å etablere innendørs skøytehall på Valle Hovin.
Han var president i tre perioder, og ble valgt 5 ganger (86-88,88-90,01-03,13-15 og 15-17)og mottok i 2019 NSFs høyeste utmerkelse; Gullmerket.
Vi sender varme tanker til Runes familie.

Børre Rognlien, tidligere president i NSF og NIF har skrevet disse minneordene om Rune:

Så kom den triste beskjeden om at Rune G har gått ut av tiden. Rune Gerhardsen har vært en nær idrettsvenn i mer enn 40 år. Det startet med vårt felles engasjementet for skøytesporten, og det sluttet med med det samme engasjement, som forøvrig aldri tok slutt.

Vi har de siste årene jobbet tett sammen om å få realisert en innendørs skøytehall på Valle Hovin i Oslo. Da et enstemmig Bystyre vedtok i fjor sommer at det nå skulle bygges en ny isflate på Valle, og det skulle samtidig fundamenteres for en hall i neste byggetrinn, ble det fest med pølser og lompe. Vi så fram til at byggingen skulle starte i høst. Det er uendelig trist at Rune ikke får oppleve det, men alle vi som er engasjert i prosjektet skal gjøre hva vi kan for å få realisert drømmen i Runes ånd.

Rune har hatt et livslangt engasjement for all idrett, men skøytesporten har trukket størst veksler på han. Han har vært presient i Skøyteforbundet hele 3 ganger, første gang i 1986, og han avsluttet sin tredje periode i 2017. Det er en rekord som blir vanskelig å slå.

I Runes tid som Byrådsleder i Oslo ble det også bestemt at det skulle utlyses arkitektkonkurranse om et nytt Bislett. Til tross for all kamp rundt dette prosjektet, ble sluttresultatet slik at når Nye Bislett åpnet, kunne det virke som om alle hadde vært for hele tiden.

Rune hadde en gavegitt formulerigsevne, både skriftelig og muntlig. Da diskusjonen om Norge skulle søke om OL i 2022, og kritikken mot IOC tok helt av, skrev Rune, som skøytepresident følgende i en kroknikk; "Det var ikke IOC som fant på OL. Det var de gamle grekere for nesten 3000 år siden. Hovedideen var at all krig skulle opphøre mens lekene pågikk. I steden for å kaste spyd på hverandre, skulle de se hvem som kastet lengst".

Runes replikker gledet mange, og satte ofte tonen for diskusjonen som f.eks. "Det kan vi si, som har satt våre personlige rekorder". Vi som har hatt gleden av å samarbeide med Rune i mange år, har mye å takke for, og mange kloke ord å ta med videre til inspirasjon. Han vil leve videre i både idrettshistorien og Oslo bys historie. Kanskje en ide å oppkalle en plass eller gate etter han i nærheten av Valle Hovin.