Skøyteforbundet / Nyheter / 2021 / Sverre Lunde Pedersen skadet i sykkelulykke
Sverre Lunde Pedersen.jpg

Sverre Lunde Pedersen skadet i sykkelulykke

Oppdatering kl 12.50 tirsdag 18.mai.

Sverre Lunde Pedersen har gjennomgått en vellykket operasjon i nakken.

Nærmere undersøkelse av nakken til Lunde Pedersen påviste en liten glidning mellom to nakkevirvler som kirurgene valgte å operere på søndag 16. mai for å stabilisere. Dette sikrer en stabil nakke og forkorter tiden han trenger å bruke nakkekrage vesentlig. Kirurgen bekrefter at det var en vellykket operasjon.

Han er nå overført fra intensiven til vanlig sengepost. Han har så vidt prøvd seg ut av senga, men er fortsatt preget av situasjonen.

De andre skadene som har blitt behandlet er stabile.

Med så omfattende skader vil det ta en tid før Sverre er tilbake i normal gjenge, og vil trenge en lengre periode med opptrening og ro. Han blir værende på sykehuset inntil videre.

Hendelsesforløpet

Sverre Lunde Pedersen var på vei sørover ned bakkene mot Nesvatn i Fyresdal, da han traff et hull i veien, mistet kontroll over sykkelen og kjørte rett inn i en steinur med grov sprengstein på siden av veien. Lagkameratene anslår farten til å være i ca 45 kmt da ulykken skjedde. Sykkelen til Lunde Pedersen knakk flere steder i ulykken. Lagkameratene tilkalte øyeblikkelig hjelp, og luftambulansen kom raskt til ulykkesstedet.

Sverre Lunde Pedersen vil ikke være tilgjengelig for pressen inntil videre, men Skøyteforbundet kommer tilbake til når dette kan finne sted senere.

Pressekontakt: Generalsekretær Håkon Dahl, 92208328

Oppdatert lørdag 15. mai

Det går fint med Sverre, han våken og klar. Stabil situasjon.

Han har hatt litt smerter i nakken og skal til en nærmere vurdering av den i løpet av de nærmeste dagene. Han blir værende på sykehuset til observasjon.

Oppdatert fredag 14.mai kl 22

Sverre Lunde Pedersen har fredag kveld blitt operert for to mindre brudd i venstre hånd og et brudd i høyre underarm på Ullevål sykehus.

I tillegg er det påvist et mindre brudd i kinnbeinet. Dette krever ikke operasjon.

Operasjonen var vellykket, og han blir liggende til videre observasjon på Ullevål.

Skaden i leveren er fortsatt under kontroll og stabil.

Vi ber om forståelse for at han trenger ro og hvile fremover, og henvendelser rettes til generalsekretær Håkon Dahl.

Oppdatert fredag 14. mai kl 11.20

Sverre Lunde Pedersen får behandling på Ullevål sykehus etter sykkelkrasjen torsdag 13. mai.

Ulykken skjedde ved Nesvatn i Fyresdal kommune ca kl 14.00 på en sykkeltur ut fra Dølemo i Agder. Lunde Pedersen mistet kontrollen over sykkelen etter å ha kjørt i ett hull i veien, og krasjet ut på siden av veien. Han ble hentet av luftambulansen og fraktet til Arendal sykehus. Der ble det påvist en liten blødning fra rift i lever som ble behandlet og situasjonen er under kontroll. Senere på kvelden ble han fraktet med luftambulanse til Ullevål sykehus for videre behandling.

Der ble det konstatert to brudd i en hånd som opereres i dag. For øvrig forslått og mørbanket, med overflatiske skrubbsår. Han blir liggende sykehuset til observasjon inntil videre.

Han er våken og klar og ved godt mot.

Skøyteforbundet kommer tilbake med mer informasjon senere.

Pressekontakt: Generalsekretær Håkon Dahl, 92208328