Skøyteforbundet / Nyheter / 2021 / Sondre legger opp
Foto: Gunvor Bay

Sondre legger opp

Etter 20 år som aktiv kunstløper og mange av dem som toppidrettsutøver, har Sondre Oddvoll Bøe valgt å avslutte sin profesjonelle karriere.

Sondre var tidlig ivrig med å bli med sin storesøster i Askerhallen, og det tok ikke mange årene før han forstod at kunstløp var en idrett han ønsket å satse på. Allerede da han var 16 år valgte han å flytte alene til Oberstdorf for å trene sammen med flere av Europas beste kunstløpere. Etter 3,5 år i Tyskland tok han igjen et selvstendig valg da han flyttet hjem for å satse videre i Asker og fullføre skolegang.

Det er ingen tvil om at Sondre har bidratt til å gjøre kunstløp kjent for mannen i gata, og han har hatt mange gode internasjonale prestasjoner. Han har deltatt i åtte Europamesterskap, fem Junior-VM, og er fire ganger Nordisk mester i novice, junior og senior.

Sondre er og har vært et viktig forbi

lde for mange kunstløpere i Norge. Han har bidratt til å vise at kunstløp også er en idrett for gutter, og han har inspirert mange av jentene på landslaget til å se at det er mulig å hevde seg internasjonalt med Norge på brystet.

Kjære Sondre, med din dedikasjon til idretten har du ledet vei for unge utøvere i Norge. Fra hele skøyte-Norge ønsker vi å takke deg alle de fantastiske idrettsøyeblikkene du har gitt oss og et stort publikum der ute!

Sondre hall Minsk.jpg

Foto: Flavio Valle