Skøyteforbundet / Nyheter / 2021 / Norske kvoteplasser til OL
Foto: ISU

Norske kvoteplasser til OL

Siste verdenscup før jul er ferdig, og med det også siste kvalifiseringsstevne til OL. 21 kvoteplasser er sikret for Norge til OL.

Fremgangen fortsetter

I verdenscupen i Calgary forstatte de norske løperne fremgangen. To nye norske rekorder ble satt, på 1500m kvinner og på lagtempo menn, og to medaljer blir med hjem.

Allan Dahl Johansson tok sin andre medalje i World Cup-sammenheng, den første kom i mars 2018, også det bronse på 1500m. Og lagtempogutta med Sverre Lunde Pedersen, Peder Kongshaug og Hallgeir Engebråten, slo igjen sin norske rekord, og sikret sølv for andre helg på rad. Med det ble det også 2.plass i verdenscupen sammenlagt.

Ragne Wiklund hadde litt stang ut i forhold til pallen denne helgen. To 4.plasser og en 5.plass + en norsk rekord, gjør det ikevel til en svært god helg.

Håvard Lorentzen var kun ett hundredel unna sin egen norske rekord på 500m, og fikk for andre helg på rad 4.plass på 1000m. Han blir fortsatt bedre for hvert stevne, så nå gleder vi oss til mesterskapene.

Det ble også denne helgen en rekke med personlige rekorder.

Sander Eitrem setter en sterk ny pers på 5000m på 6.12,87. Han er nå norges 5. raskeste på distansen noensinne. Han perser også på 1500m på 1.45,82.

På 1500m vinner Hallgeir Engebråten b-gruppa og setter en ny personlig rekord på 1.43,71.

Bjørn Magnussen vant b-gruppa på søndag med nye pers på 34,36, norges nest raskeste gjennom tidene, og nære norsk rekord. Her setter også Pål Myhren Kristensen en ny pers på 35,17, og foredrer nok en gang sin egen sørlandsrekord. Bjørn forbedret også sin pers på 1000m med 1.08,17.

Martine Ripsrud fortsetter fremgangen og gikk inn til enda en ny pers på 38,12 på 500m.

Alle resultater fra Calgary

OL-Kvoteplasser

Etter de to første verdenscupene lå Norge foreløpig inne med 17 kvoteplasser til OL. Det ble derfor viktig å få inn både nok poeng og sikre gode tider i Salt Lake og Calgary. Etter disse to helgene har vi sikret 3 nye plasser og er på totalt 20. 11 for menn og 9 for kvinner. På grunn av reglene for nasjonskvoter har vi likevel mulighet til kun å ha med 7 menn og 8 kvinner til OL.

Kvoteplasser menn:

• 500m - 2 plasser
  • 1000m - 2 plasser
  • 1500m - 3 plasser
  • 5000m - 1 plass
  • 10000m - 0 plasser
  • Fellesstart - 2 plasser
  • Lagtempo - 1 plass

Kvoteplasser kvinner:

• 500m - 2 plasser
  • 1000m - 1 plass
  • 1500m - 2 plasser