Skøyteforbundet / Nyheter / 2020 / Norge klare for Skøytefest 28.feb-1.mars
Gewoan Dwaan - Douwe Bijlsma

Norge klare for Skøytefest 28.feb-1.mars

Her er det norske VM-laget til Hamar som starter 28.februar.

Sverre Lunde Pedersen og Håvard Holmefjord Lorentzen på medaljejakt på hjemmebane.

Sesongens høydepunkt nærmer seg, og både Sverre Lunde Pedersen (27) og Håvard Holmefjord Lorentzen (27) er klare for å kjempe om medaljer på Hamar. Etter fjerdeplasser, og årsbeste, på begge to under VM enkeltdistanser Salt Lake City, er formen på vei etter en trøblete sesong preget av skader og dårlig form.

Det er tett i toppen, og mange som er med og kjemper om medaljene, men jeg har troa på at Sverre og Håvard er med i kampen, og vil skape spenning for det norske publikummet, sier sportsjef Lasse Sætre.

På sprint er Pavel Kulizjnikov klar favoritt, så er det litt mer åpent bak ham. Allround er mer usikkert, Patrick Roest, har vunnet de to siste årene, og er favoritt, men viste kanskje ikke toppform i Salt Lake, så dette kan bli veldig spennende, forsetter Sætre.

Unge talenter og rutine

Blant gutta er i tillegg til våre to antatt beste, Odin By Farstad (22) tatt ut på sprint, og Håvard Bøkko (33) og Hallgeir Engebråten (20) tatt ut på allround. Odin og Hallgeir har tatt store steg denne sesongen og har satt flere personlige rekorder. De har begge base på Hamar, og Hallgeir er i tillegg fra Odalen, så de håper på god støtte i fra hjemmepublikummet.  Håvard har allerede to VM-medaljer fra Vikingskipet, og får frysninger på ryggen når han tenker på opplevelsen fra VM i 2009. – VM på Hamar har vært sesongens store mål, og det er ingenting som slår følelsen av å gå i ett fullsatt Vikingskip, sier Håvard Bøkko.

Jentene stiller med Hege Bøkko (28) på sprint og Sofie Karoline Haugen (24) på allround. Hege som denne uken debuterte som storbonde i Farmen, har også vist den siste tiden at hun fortsatt går fort på skøyter. En sesong med flere nedturer enn oppturer på skøytebane, ga en solid opptur med gode resultater i verdenscupen i Calgary, som også sikret plassen til Hamar. Sofie har hatt en kjempesesong, men personlig bestenoteringer flere ganger. I VM i Salt Lake City smadret hun sin egen rekord på 5000m og viste at hun er klar for VM på hjemmebane.

VM-fest på Hamar

Aldri før har det blitt solgt så mange billetter til et skøyte-VM på Hamar. Mellom 20-25.000 mennesker er ventet i Vikingskipet i løpet av helgen.

– Det er utrolig gøy med denne interessen, både fra Norge og utlandet. Vi har invitert til skøytefest, og det blir det virkelig nå, sier generalsekretær Håkon Dahl. I tillegg til festen i Vikingskipet har vi i samarbeid med Hamar kommune, rigget opp til en fest på Stortorget i Hamar på lørdag kveld. Her blir det hyllest av medaljevinnere, konsert og øl-telt. Så for de som ennå ikke har kjøpt billetter til VM er det bare å kaste seg rundt og bli med på festen, både på skøytebanen og utenfor, avslutter Dahl.

VM-laget

MENN SPRINT

Odin By Farstad, Spk. Falken (22)

Håvard Holmefjord Lorentzen, Fana IL (27)