Skøyteforbundet / Retningslinjer Covid-19 / Retningslinjer for Covid-19
drikke.jpg

Retningslinjer for Covid-19

NSF vil til enhver tid oppdatere disse etter NIF og FHIs retningslinjer:

Helsedirektoratet har i samarbeid med NIF utarbeidet retningslinjer for idrett. Retningslinjene sier at det kan tilrettelegges for og utøves idrettsaktivitet for maks 20 personer (50 ved arrangement og stevne) som holder en avstand på minimum en meter, der det ikke forekommer fysisk nærhet mellom deltakerne (unnatt barne- og ungdomsidrett). Aktiviteten for øvrig må utføres i samsvar med de råd gitt av helsemyndighetene. Dette innebærer at klubber og lag kan tilrettelegge for aktivitet drives innenfor rammen av helsemyndighetenes anbefalinger.

Norges Skøyteforbund har nå utarbeidet anbefalinger for hvordan våre klubber og idrettslag kan tilrettelegge for aktivitet innenfor rammene av de regler og råd gitt av offentlige helsemyndighetene.

Koronavettregler, NSF, oppdatert 29.mai

Endringer er merket med kursiv.

• Den enkelte klubb/idrettslag er selv ansvarlig for at den organiserte aktiviteten er i henhold til de gjeldende retningslinjer fra NSF og NIF.
  • Ved all organisert trening skal det være en trener eller ansvarlig voksen til stede som sørger for at de gjeldende retningslinjer følges.
  • Klubben som er ansvarlig for aktivitet skal ha navnelister på de som er til stede på treninger
  • Maks. antall i aktivitet uten fysisk nærkontakt er 20 utøvere med minimum 1 meter mellom hver utøver til enhver tid. For utøvere under 19 år (barne- og ungdomsidrett) er det åpent for unntak fra anbefalingen om 1-meters avstand.  Innendørs må dette tilpasses den enkelte aktivitet/hall, ift kapasitet og plass.
  • Trening innendørs/ishall: Det er den enkelte arena som må lage egne smittevernregler for sin arena. De må også definere hvor mange de kan ha i hallen til enhver tid. Dette bestemmes av fasiliteter for å knyte skøyter etc. Hovedregel er at 1 meters-regelen må overholdes til enhver tid.
  • Garderober skal ikke benyttes
  • Det bør være antibac tilgjengelig
  • Det kan ikke gjennomføres skøyteskole hvis deltagere krever fysisk hjelp og støtte (fjernet 29.5)
  • Bruk utstyr: Det anbefales håndvask før og etter bruk av fellesutstyr.
  • Foresatte henstilles til å ikke være til stede i hall under trening for å begrense smitte, samt for å begrense krav til renhold etter hver gruppe
  • Unngå bruk av kollektivtransport til trening om mulig.
  • Ved konkurranser/stevner: det er tillatt 50 tilstede på arrangement. Se for øvrig NIFs retningslinjer for arrangement. Ved avvikling av stevne/konkurranse skal dette avklares med Norges Skøyteforbund senest 14 dager før.
  • Ved camper/treningsleir skal arrangørklubb lage egne smittevernsregler. Disse skal sendes NSF senest 14 dager før camp/leir.

Ha det gøy!

Ta vare på hverandre!

God treningsøkt!

NIFs veileder