Foto: Åge Dalby.

Foto: Åge Dalby. På bildet er Kai Rundgren (til høyre) sammen med Vidar Lindstad – en annen revolvermann fra Mjøsbyen.

Minneord Kai Werner Rundgren

Nekrolog Kai Werner Rundgren

Minneord

Kai Werner Rundgren

(03.04.1950 – 06.02.2021)

Kai Werner Rundgren er dessverre ikke lenger blant oss. Etter alvorlig kreftsykdom og kort sykeleie sovnet han stille inn. Bare 70 år gammel.

Kai ble født i Kongsvinger. Som 16-åring flyttet han til Oslo, og til Hamar kom han i 1975. Kai fulgte med sin arbeidsgiver fra 1972 – Muri & Johansen – til Mjøsbyen.

Kai ble nabo med den aktive skøytefamilien Strand på Storhamar, og skøytegruppen i Hamar IL trengte flere funksjonærer. Kai ville være med og ønsket først å bli trener. Han tok både A- og B-kurs. Han ble også raskt autorisert som dommer, tidtaker og starter.

Kais spesielle talent for starteroppgaven ble raskt lagt merke til av ringreven Per Sandlie, HILs klubblegende som også var internasjonal starter. I 1983 fikk Kai starterpistol av Sandlie, og snøballen begynte å rulle. Oppgavene ble mange etter hvert. Fra aktiviteter på klubb- og kretsnivå til nasjonale utfordringer.

Kais internasjonale karriere startet i desember 1993. Oppgaven var eksklusiv: Norges landskamp mot Nederland markerte også åpningen av Vikingskipet i Hamar. Senere fulgte 16 år med internasjonale oppdrag på øverste hylle for ISU – det internasjonale skøyteforbundet:

1994: Assistent for starterne under OL (Lillehammer / Hamar) - 1995: World Cup-finale (Hamar). På høsten samme år ble han valgt ut til å delta i ISUs starterkurs i Moskva. - 1997: Sprint-VM (Hamar) - 1998: Sprint-VM (Berlin) - 1999: Junior-VM (Geithus) - 2000: EM (Hamar) - 2001: Allround-VM (Budapest) - 2002: Sprint-VM (Hamar) - 2003: Sprint-VM (Calgary) - 2004: Allround-VM (Hamar) – 2005: EM (Heerenveen) – 2006: VM allround (Calgary) – 2007: World Cup (Heerenveen) – Junior-VM (Innsbruck) – 2008: Junior-VM (Changchun, Kina) – 2009: World Cup (Kolomna) – Allround-VM (Hamar) – 2010: EM (Hamar) – World Cup -finalen (Heerenveen).

I tillegg til denne listen som i hovedsak gjelder internasjonale mesterskap, var Kai starter i et titalls World Cup-arrangementer. Kais enestående karriere var over i 2010. Aldersgrensen i ISU for slike oppgaver er 60 år. Ikke mange personer – selv ikke i skøytebyen Hamar - har vært klar over hvilken høy status Kai har hatt i internasjonal skøytesport. Omtale og oppmerksomhet i mediene dreier seg stort sett om aktive utøvere som konkurrerer mot klokka.

Kai fortsatte sitt engasjement for skøytesporten etter ISU-karrieren. Som funksjonær med ulike oppgaver var han med på laget i Vikingskipet i ytterligere 10 år. Senest under VM 2020 – som dommer. Sentrale oppgaver i perioden var sommerløpet i Vikingskipet, Norges-cup, klubb- og kveldsløpene i sesongen, og selvsagt Hamar-lekene, Norges største rekrutteringsløp. For et par år siden ble Kai utnevnt som æresmedlem av HILs skøytegruppe. En honnør han satte særdeles stor pris på.

Kai var snill, stillfaren og nesten beskjeden. Han ble en trofast venn for mange. Den familiekjære mannen hadde lunt humør og stortrivdes i gode venners lag. Kai vil bli sårt savnet i mange sammenhenger. Men de gode minnene vil bestå.

Våre varme tanker går til Kais kjære hustru Brita og nærmeste familie. Kai blir begravet fra Storhamar kirke tirsdag 19. januar.

Åge Dalby

Vidar Lindstad