Skøyteforbundet / Nyheter / 2023 / TV-avtale sikret for skøytesporten i 12. time
Foto: Rafal Oleksiewicz

TV-avtale sikret for skøytesporten i 12. time

VGTV har sikret seg skøyterettighetene for sesongen 2023/24 samme dag som verdenscupsirkuset kjørte i gang fra Obihiro i Japan.

Det har vært en lang prosess for å sikre rettighetene for skøyteløp på norske TV-skjermer. Medierettighetene til alle ISU-stevner (World Cup, EM og VM) for hurtigløp, kunstløp og kortbane, forvaltes og selges fra det sveitsiske selskapet Infront. Norges Skøyteforbund har i lang tid jobbet opp mot norske rettighetskjøpere, ISU og Infront for å sikre vinterens skøyteløp på norske kanaler. Lenge så det vanskelig ut, men så kom VG på banen og i godt partnerskap med Skøyteforbundets samarbeidspartnere, Lerøy og Sparebanken Øst ble avtalen med Infront inngått samme dag som første verdenscupløp fra Obihiro i Japan.

• Vi er veldig fornøyde med at denne avtalen har kommet på plass, og at vi har funnet et godt hjem for skøytesporten denne sesongen. Med det største mediehuset i Norge på laget, er vi trygge på at dette blir en god løsning. Vi er også stolte og glade for å ha solide samarbeidspartnere i Sparebanken Øst og Lerøy som stiller opp for skøytesporten, og som sammen med VG har bidratt til å få avtalen på plass, sier Håkon Dahl, generalsekretær i Skøyteforbundet.

VG er landets største mediehus, og har ca 2 millioner besøk på nettsiden i løpet av en dag. VGTV har de siste årene bygget opp en portefølje av sportsrettigheter, som Serie-A, Norgescup langrenn, NBA og NFL.

• Vi har jobbet målrettet for å bygge opp vår portefølje på live-sport, og er veldig glade for at vi nå kan vise World Cup, EM og VM på skøyter. Vi ønsker å være med på å bygge opp skøytesporten igjen, og ser at med de løperne Norge har nå, går vi en spennende tid i møte, sier Aslân Farshchian, rettighetssjef i VG.

Allerede fra i morgen, lørdag 11. nov, vil det være mulig å følge sendingene fra verdenscupen i Obihiro på VGTV fra kl 06.30. Ida Njåtun vil være kommentator.

Sending på VG

Program lørdag 11. nov:

6:30 500m - damer

7:00 1500m - menn

7:46 1500m - damer

8:37 Lagtempo - menn

9:06 Lagtempo - damer

Program søndag 12. nov:

6:30 500m - menn

7:05 3000m - damer

8:05 5000m - menn

9:19 Mix stafett

Trekning og resultater

For å se løpene på VGTV må man tegne VG+ abonnement. For noen er dette et tillegg man kan tegne på eksisterende abonnement i Schibsted-konsernet, «Full pakke». Alternativt kan man tegne eget abonnement på VG+ for 129kr/mnd.