Skøyteforbundet / Nyheter / 2022 / Russland og Hviterussland stenges ute fra skøyte-VM på Hamar

Russland og Hviterussland stenges ute fra skøyte-VM på Hamar

Det internasjonale skøyteforbundet (ISU), har i dag besluttet å utestenge russiske og hviterussiske utøvere fra internasjonale skøytestevner.

Ingen utøvere fra Russland og Hviterussland skal inviteres eller få delta i internasjonale skøytekonkurranser, inkludert ISU mesterskap og andre ISU-arrangementer.

Skøyte-VM på Hamar 3.-6. mars går derfor uten russere og hviterussere på start.

ISU Statement

- Vi er veldig glade for at ISU nå har kommet med en klar og tydelig beslutning. Som VM-arrangør om kun et par dager, har dette vært et stort tema for oss, og vi sendte vår tydelige mening til ISU på lørdag. Dette har også fått støtte fra flere andre forbund, og vi er glade for at ISU har kommet til samme konklusjon som oss, sier skøytepresident Mona Adolfsen.

NSF uttalelse lørdag