Skøyteforbundet / Nyheter / 2022 / I rute mot 2026
Sportsjef Regina Jensen mener kunstløperne er i rute mot OL i 2026.
Foto: Gunvor Bay
Sportsjef Regina Jensen mener kunstløperne er i rute mot OL i 2026. Foto: Gunvor Bay

I rute mot 2026

Norge er fortsatt en liten kunstløpsnasjon, men vi har en langsiktig plan og vi er på god vei mot det store målet – å delta i OL i 2026, sier Sportssjef Regina Jensen

I helgen som gikk var kunstløperne våre på landslagssamling. Forbundslagene og trenere jobbet i tre dager på og utenfor isen, og også med mentaltrening.

«Løperne har utviklet seg veldig» sier samlingsstrener og trenermentor Nuriya Pirogova. «Jeg ser stor forskjell fra vi startet «Sammen mot toppen» for syv år siden. Jeg ser forbedring fra samling til samling, alle er motiverte og jobber hardt. Tidligere hadde vi bare to landslagssamlinger i året, nå har vi fem. Jeg håper vi snart kan få en løper med i VM igjen, før OL. Det kan være realistisk, kanskje allerede denne sesongen». Sportssjef Regina Jensen er enig. «Norske løpere har et veldig bra nivå nå, mye høyere enn tidligere. Teknikken er mye bedre, helheten er god, og utøverne har en svært god innstilling. Det er mye glede i gruppen, og de bygger hverandre opp.»

Nuriya på is.JPG

Nuriya Pirogova har jobbet på NSFs samlinger siden 2016. Først på Sammen Mot Toppen, nå med forbundslagene. Foto: Tove Solbakken

At løpernes trenere er med på samling, er vesentlig. Ved å bygge opp trenerkompetanse, kan nivået økes i klubbene rundt i hele landet. Under landslagssamlingen har trenerne mulighet til å være med på og utenfor isen og lære av Nuriya på hver økt. Denne gang var også trenere som ikke har løpere på laget invitert med så i helgen var det til sammen seksten stykker. Nuriya jobber også med trenerne på junior- og seniorlaget underveis i sesongen via video og chat, for å gi tilbakemelding og hjelp. På helgens samling i Sonja Henie ishall i Oslo var det på hver trening en rad av trenere langs vantet, som fulgte nøye med. Sammen med Nuriya veiledet de sine løpere underveis. Norge har nå et godt team rundt sine topputøvere.

«Det er en av våre store styrker» forteller Regina Jensen. «Det er ikke alle små nasjoner som har organisert et slikt proft opplegg rundt løperne sine, med sportsjef, samlingstrener, mentaltrener, koordinator, og på toppen av det, Norges Skøyteforbund i ryggen. Alle er på deltid eller innleid. I tillegg har vi en naprapat som jobber frivillig for oss og veileder og hjelper ved skader. Det er viktig å vise at vi er seriøse og oppnår resultater før OL-i 2026 ». NSF kunstløp har ikke mange ressurser, men vi jobber hardt for å utnytte de midlene vi har best mulig.

Hva vi ikke har lager vi DSC_1232-Edit-Edit.jpg

Junior- og seniorlandslaget 2022-2023. Foto: Gunvor Bay

Mentaltrener Astrid Lauritzen er en viktig brikke i den norske kunstløpssatsningen. Hun jobber med løperne på samling, i grupper og individuelt, og også underveis i sesongen, særlig før store konkurranser. «Jeg hjelper utøverne å bli kjent med seg selv», forteller hun. «Dermed kan de lære å ta ansvar for egen utvikling, håndtere ulike følelser og sette grenser for seg selv. Det er viktig for en kunstløper å mestre press. Jeg jobber med å styrke utøvernes selvfølelse og finne fokus. De skal rett og slett bli gode på å lede seg selv».

En av dem som har hatt god nytte av Astrids råd er Mia Risa Gomez fra Stavanger. Hun var nylig på Junior Grand Prix-stevne i Gdansk og satte norsk juniorrekord med to flotte løp. Helgen etter gjentok hun bedriften i Norgescup-stevnet i Stavanger, og perset like godt med norsk rekord i senior friløp også. «Astrid har hjulpet meg så mye», sier Mia. «Hun har lært meg å takle motgang og fokusere på det jeg kan kontrollere. Jeg har aldri følt meg så avslappet og klar som før kortprogrammet i Gdansk. Jeg var helt sikker på at jeg kom til å gå kjempebra! Og den samme følelsen hadde jeg igjen i Stavanger. Det var så deilig!»

Astrid_Lauritzen-15 (1).jpg

Mentaltrener Astrid Lauritzen. Foto: privat

Regina Jensen understreker at det har vært en endring i mentalitet hos norske kunstløpere, en endring som fortsatt er i prosess. «Tidligere var vi sikre på at vi kunne ikke få gode resultater internasjonalt, vi var jo fra Norge. Ingen forventet heller noe av oss. Nå skal vi tenke helt motsatt. Nettopp fordi vi er fra Norge, skal vi gjøre det bra. Vår styrke er det gode samholdet og den gode energien. Alle drar i samme retning. Vi har et proft team, og ingen sier nei når problemer oppstår. Hvis det mangler penger, finner vi en annen vei rundt, en annen løsning. Vi bygger stadig selvtillit og jeg er veldig positiv på vegne av norsk kunstløp. Vi er helt i rute fram mot VM og OL».

IMG_1957 copy.jpg

Nuriya Pirogova instruerer under samlingen i Sonja Henie ishall. Foto: Tove Solbakken

Planene videre for landslaget fram til jul:

Neste samling arrangeres i Skien 9.-11.desember

Internasjonal stevneplan fram til jul:

Tirnavia Ice Cup,Slovakia, 27.-30.10

Agnes Koller Løland