Skøyteforbundet / Nyheter / 2021 / World Cup #2 - oppsummert
Foto: International Skating Union (ISU)

World Cup #2 - oppsummert

World Cup #2 åpnet med ett brak. Seier til gutta på lagtempo med ny banerekord i Thialf og bronse til jentene med ny forbedring av den norske rekorden. Og det ble flere gode prestasjoner gjennom helgen. Våre unge løpere fortsetter å forbedre sine personlige rekorder, og våre mer rutinerte løpere begynner å vise muskler.

Vi trekker frem noen norske høydepunkter.

Helgens største høydepunkt kom allerde i første løp.

De norske lagene har øvd inn en ny taktikk på lagtempo, som virkelig fikk sitt gjennombrudd denne helgen. Banerekorden i Thialf hadde stått siden 2012 før de norske gutta ga alt i sitt løp.

Allan ISU_Speedskating_WC2_JM_065+copy.jpg

Allan Dahl Johansson etter lagtempoen. Foto: ISU

Lørdag

Ragne Wiklund har virkelig imponert så langt i skøytebobla, og fortsatte fremgangen. 1.55,44 på sin 1500m sikret 7. plass og en ny personlig rekord.

Allan Dahl Johanssen sikret seg helgens andre gullmedalje da han vant 1500m i B-pulja med 1.45,42, en klar sesongbeste for han. De andre norske gutta på distansen fulgte bra opp i A-pulja, med personlig rekord på både Hallgeir Engebråten (1.45.05) og Peder Kongshaug 1.45,75), og Sverre Lunde Pedersen viser stadig fremgang med 1.45,09.

Julie Nistad Samsonsen er også i stadig fremgang med ny personlig rekord på 38,57. Dagens kanskje gladeste, Martine Ripsrud har virkelig fått opp farten etter et par tunge sesonger. Lavlandspers på 38,62 og det beste løpet på lenge smakte godt.

WC 2 day 2 Foto Gewoan Dwaan - Douwe Bijlsma (62).jpg

Foto: Douwe Bijlsma

På guttas 500m viste Håvard H. Lorentzen at han fortsatt er norges raskeste mann. 34,68 ble sluttiden, kun 0,09 sek fra pallen.

WC 2 day 2 Foto Gewoan Dwaan - Douwe Bijlsma (68).jpg

Foto: Douwe Bijlsma

I fellestartfinalene for jentene hadde vi med både Sofie Karoline Haugen og Marit Fjellanger Bøhm. Sofie satset offensivt og endte til slutt på en 10.plass.

På guttas finale var Kristian Ulekleiv Norges representant etter en solid semi på fredagen. Kristian fikk 12.plass, men var bra med i spurten bak en suveren Jorrit Bergsma.

Søndag

Sofie klinka til i B-gruppa på 3000m og sikret seieren der på tiden 4.07,71, og Sverre fulgte bra opp i B-gruppa på 5000m med klar seier der på 6.15,42.

WC 2 day 2 Foto Gewoan Dwaan - Douwe Bijlsma (41).jpg

Foto: Douwe Bijlsma

Julie slo sin dagsferske pers med tiden 38,5 og fikk sin hittil høyeste plassering i World Cup med en 13. plass. Både Martine og Håvard slo av litt fra lørdagens løp, men var under 39 og 35 på sine løp.

Julie.jpeg

Foto: Douwe Bijlsma

Ragne sikret seg nok en 7.plass på 3000m på 4.02,76.

På guttas 5000m satte Nils van der Poel (SWE) standarden i første par med 6.08,39 og ny svensk rekord. Hallgeir gikk offensivt ut, og hadde en plan om å matche Nils, men fikk det tung på slutten. Hallgeir gikk likevel inn til sin nest beste tid noensinne med 6.17,03.

Nils van der Poel.jpeg

Nils van der Poel Foto: Douwe Bijlsma

Ida Njåtun forbedret sin sesongbeste på 1000m på 1.16,28, og Håvard fulgte opp med sesongbeste i sitt løp på 1.08.59. Det er godt å se at våre rutinerte løpere fortsetter fremgangen mot VM.

Alle resultater fra helgen

Nå tar vi en helg fri, før det braker løs med VM 11.-14. februar.

VM-programmet