Skøyteforbundet / Nyheter / 2021 / World Cup #2 - Stavanger 19.-21. nov
VM 2021 foto Rafal Oleksiewicz (10).jpg

World Cup #2 - Stavanger 19.-21. nov

Fredag 19. november braker det løs med verdenscup på skøyter i Sørmarka Arena i Stavanger. Sverre Lunde Pedersen gjør et etterlengtet comeback, og vi har to unge norske debutanter til start. Alt fra Stavanger ser du på V4 eller på Viaplay.

Startlister og resultater

Verdenscupen er tilbake i Stavanger for første gang siden 2017, og går fredag 19. nov til søndag 21. nov.

Vi har mange norske høydepunkter i løpet av helgen.

Først ut fredag er det 1000m med blant annet Håvard Lorentzen på start. Håvard viste god fremgang unde verdenscupen i Polen sist helg med en 10. plass. Senere på fredag har vi Ragne Wiklund på 5000m. Ragne sikret en sterk 4. plass i Polen, og er i god form før verdenscupen på hjemmebane.

På lørdag på 10.000m vil vi se både Sigurd Henriksen på 17 år som skal debutere i verdenscupen og Sverre Lunde Pedersen som gjør comeback etter sykkelulykken i mai. I tillegg har vi verdensrekordholder Nils van der Poel. Kanskje vi får den raskeste 10.000m på norsk jord noensinne. Senere lørdag blir det enda mer action når Team Sprint står på programmet. De norske stiller lag både for menn og kvinner. Her får vi se blant annet Marte Furnee som debuterer i verdenscupen. Team Sprint-øvelsen i Stavanger blir avgjørende for å kvalifisere seg til VM på Hamar i mars 2022.

Søndag er det klart for mellomdistanseløperne, fire mann i a-gruppa på 1500m, med hjemmehåpet Peder Kongshaug i spissen og ikke minst verdensmester Ragne Wiklund som skal forsvare de norske fargene.

Norske deltakere:

Odin By Farstad, Spk. Falken

Sigurd Henriksen, Fana IL

Sverre Lunde Pedersen, Fana IL

Startlister og resultater:  https://live.isuresults.eu/events/2022_NOR_0001/schedule