Skøyteforbundet / Nyheter / 2020 / Utviklingslaget i kortbane i gang
Utviklingslag kortbane 2020-2021.jpg

Utviklingslaget i kortbane i gang

NSF sitt nystartede utviklingslag i kortbane har hatt sin andre offisielle samling

Torsdag 1.10 til lørdag 3.10 hadde NSF sitt nystartede utviklingslag i kortbane deres andre offisielle samling , men første gang hvor alle lagets 12 løpere var samlet på samme isflate.

Fosenhallen hadde i forkant av samlingen anskaffet sikringsputer som en del av sitt arbeide for å innføre kortbane som en idrett i hallen og for deres lokale klubb BØSK. Mannskapet i Fosenhallen hadde gjort en svært god jobb med isen, slik at forholdene for løperne var veldig gode.

De 12 løperne (8 gutter og 4 jenter) kommer fra Trondheim Kortbaneklubb, Aktiv Skøyteklubb og Oslo Skøiteklub. På grunn av den pågående koronapandemien, har det vært vanskelig å få samlet alle løperne tidligere og det vi var spente på nivået og samhandlingen på isen.

Fra første stund var det klart at alle løperne hadde lagt ned mye treningstid i løpet av våren og sommeren på is og ikke minst på barmark. Nivået var klart høyere enn det har vært noen gang før.

Det ble brukt mye tid på tekniske øvelser, stafetter, mengdetrening og tempodrag opp mot maks fart. Måling av tider viser at alle har tatt store steg og at de fleste ligger på et godt internasjonalt nivå i sine klasser.

Samlinger som dette gir oss gode muligheter til også å bygge kulturen innad i laget. I kortbane er fokuset like mye på lag som den enkelte utøver. For å skape dynamikken og samarbeidet vi ønsker, er samlingene en optimal arena. Som et utgangspunkt ønsker vi å samle hele laget 4 ganger i løpet av sesongen 20/21.

Trener Einar Agdestein var veldig godt fornøyd med oppholdet og følger opp hver enkelt utøver videre fram mot neste samling.

I løpet av samlingen fikk også løpere fra BØSK prøve kortbane for første gang. Løperne tok teknikk og instruksjon på en flott måte. Alle var enige om at dette var gøy og at de ønsket å gjøre dette mer. Alle de eksisterende løperne på utviklingslaget går også lengdeløp i tillegg til kortbane.

Norsk kortbane er på vei opp og fram. Vi gleder oss til fortsettelsen!