Skøyteforbundet / Nyheter / 2020 / Under opplæring i synkro , Beate-Helene Andersen
Foto: Bergen Umbrellas

Under opplæring i synkro , Beate-Helene Andersen

I artikkelserien MØTE MED presenterer vi ulike mennesker som har betydning for en av våre grener, på eller utenfor isen.

Beate-Helene Andersen (35) er en erfaren kunstløper og kunstløptrener, men hun har ingen erfaring med synkronkunstløp.
 - Både laget Team Bergen Umbrellas og jeg er i opplæring, sier Beate-Helene med et smil.
Andersen har vært aktiv løper siden hun var tre år, og hennes siste seniorkonkurranse var i 2013. I dag er hun trener i Loddefjord Idrettslag kunstløp (LIL) og er med i showgruppen på is, Nordic Ice Theater i Bergen.

Motivasjonen på topp
Synkronlaget Team Bergen Umbrellas startet å trene i sesongen 2019/2020. De skulle hatt sin første konkurranse i Tønsberg 14. mars 2020, men koronaviruset kom og konkurransen ble avlyst. I denne sesongen derimot, har Umbrellas rukket å konkurrere under Norgescupstevnet i Stavanger, 24. oktober. Laget overgikk sine egne mål, der et av dem var å få alle elementer i programmet godkjent av dommerne. Konkurransen ble en stor og viktig opplevelse for både løperne og treneren.

-Det var flott og motiverende å oppleve hvordan skøytegleden rett og slett strålte fra laget etter applausen som brøt ut etter en godt gjennomført konkurranse. Motivasjonen er på topp både hos løpere og trener, sier Beate-Helene Andersen.

Ønsker flere løpere
Et synkronlag er avhengig av mange løpere, sier Andersen, som ønsker seg enda flere kunstløpere til Umbrellas. Laget rekrutterer fra alle kunstløpklubbene i Bergen, Loddefjord Kunstløp (LIL), Bergen Kunstløpklubb (BKK) og Fana Idrettslag kunstløp (FIL). Laget består av tidligere kunstløpere som har drevet konkurranse og løpere som fortsatt trener mange ganger i uka.
-Dette betyr at det er et visst teknisk nivå i laget, og at vi kan sette oss mål om å nå både novice- og juniornivå i synkronkunstløp. For tiden konkurrerer vi i klassen mixed age, sier Andersen.

Treningsmengde
Hvor mye må et lag trene? Umbrellas løpere har to treningsøkter på isen hver uke. I starten hadde de to økter på 30 minutter, men det fungerte dårlig. Det er nødvendig med to lange nok isøkter for et synkronlag, noe de håper å kunne fortsette med fast fra neste sesong.

-Jeg  ønsker å hjelpe dem videre og når det er trening må jeg være veldig godt forberedt. Tiden vi har sammen er knapp, og da må jeg vite akkurat hva de skal gjøre i løpet av øktene vi har til rådighet, sier Andersen.

Alle trener sammen for å samkjøre elementer som man kjenner igjen fra singelkunstløp. I tillegg øver de på formasjoner som er spesielt for synkronkunstløp. Andersen bestreber seg på å se alle og finne ut av hvor de har sine styrker. Det er imidlertid helheten som teller. Fokuset etter konkurransen har vært å øke fart, samt prøve nye elementer. De har jobbet en god del med overganger mellom elementene også.

-Det er utrolig kjekt å se fremgang til laget og at flere løpere nå ønsker å være med, sier Andersen.

Noen av løperne er også singelløpere som betyr at de trener flere ganger i uken med andre grupper. Et par av løperne er også juniortrenere og er mye på isen utenom selve synkrontreningene. Alle får hjemmelekser basert på hva de trenger å trene mer på: Noen må trene mer styrke. Noen på smidighet. Noen på rotasjon. En god del som helt vanlig kunstløp altså, men med den store forskjellen at man er et lag med felles mål.

- Man bør kunne litt kunstløp fra før om man skal bli med på et lag. Det er likevel aller viktigst at man klarer å jobbe sammen og selvfølgelig synes det er gøy, sier Andersen.

Hun tror det kan være en del kunstløpere i Norge, som vil kunne finne større glede i å være med på et synkronlag, enn å streve lenge med å klare stadig økende vanskelighetsgrader i elementer som singelløper.

- Det er mange utfordringer man ikke bare kan, men vil støte på som singelløper. Kanskje flere klubber i landet vil vurdere om de har løpere, eller tidligere løpere, som heller kan leve ut skøytegleden sin vel så godt i et lag på denne måten, påpeker Andersen.

Erfaringene fra Norges første lag i Stavanger, Stavanger Pearls, er gode, og Bergen ser nå også ut til å fylle et behov hos en god del kunstløpere.

Fantastisk alternativ
Så hvordan starter man et synkronlag? Bergens relativt nye synkronlag startet egentlig som en dansegruppe. En forelder i klubben foreslo synkron og det var det flere som ønsket ettersom det ofte kan bli et tomrom i kunstløperes liv, når de velger å avslutte konkurranselivet. Etter hvert startet de et synkronlag på modell fra laget Stavanger Pearls. Deres trener Sara Pearl, hjalp Umbrellas i gang en helg i starten. I Stavanger er dette så populært at de har to lag allerede. Stavanger Pearls og Stavanger Rubies, i hver sine klasser. I Oslo idrettslag (OI) finner vi det fjerde synkronlaget i Norge, Blue Crew.

En av de norske dommerne, som nylig har deltatt i denne Møte med-serien, Ann-Helen Hammer fra Bergen, sier at flere fortsetter med kunstløp, når de kan være en del av et lag.
-Det er ikke alle som liker å konkurrere alene og da er synkron et fantastisk alternativ, sier Hammer.

Kontakt med Sverige
Andersen bruker tid på å utdanne seg som trener både i Sverige og i Norge, når tiden strekker til. Hun ønsker seg enda mer erfaring som synkrontrener. Andersen drev med kunstløp i Sverige fra 2000-2004.
- Norges Skøyteforbund har vært flinke til å bidra med hjelp når vi har hatt spørsmål angående regler og elementer. Andersen håper å kunne delta på utdannelse for synkron i Sverige.
- Søk info på YouTube og ikke vær redd for å spørre andre, er Andersen sin oppfordring til andre klubber. Det er utrolig givende!

Dommer Hammer forteller i tillegg at de store synkronmiljøene i både Finland og i Sverige, følger med utviklingen i Norge. De har ytret ønske om å hjelpe det norske synkronmiljøet på veien.

Stjerner i øynene og idrettsglede
Selv om Umbrellas og treneren er i opplæring, kan man trygt si at laget er en suksess allerede. Det er disse stjernene i øynene, gleden og motivasjonen som trekkes frem når treneren snakker om hvordan det er å være trener.

Vi ønsker Team Bergen Umbrellas og trener Beate-Helene Andersen en god sesong og vi håper at de sammen med Stavanger Pearls, Stavanger Rubies og Blue Crew vil inspirere andre klubber til å starte synkronlag. Det er gøy!

Fakta:
Bor: Bergen
Yrke: Proffselger hos XL-BYGG
Verv i kunstløp: Akkurat nå styremedlem LIL Kunstløp.
Fritidsinteresser: Kunstløp, løping, familie og venner. Fotball med guttene mine på 11 og seks år

bergen umbrellas 2 cropped.jpg