Skøyteforbundet / Nyheter / 2020 / På isen igjen
holmen.JPG

På isen igjen

Stor glede blant kunstløpere i Asker- og Osloområdet da Holmen Ishall åpnet dørene igjen denne uken.

-Det var utrolig gøy å få sette i gang igjen, og ikke minst sammen med Berit og mine klubbvenner, sier landslagsløper, Sondre Oddvoll Bøe.
Berit Steigedal er Asker-løperens trener i mange år.

For Oddvoll Bøe kom nedstengningen  på et tidspunkt som  ikke var så kritisk for ham i hans treningsopplegg.

- Sesongen var ferdig og jeg trengte litt tid av isen, forteller han.  Så de første ukene uten is gikk fort. Jeg fikk trent på ting jeg ikke får trent så mye når jeg er på isen, og jeg hadde det veldig gøy med å holde meg i form. Jo lenger tid det gikk, jo mer savnet jeg isen, og mot slutten kjente jeg virkelig på savnet av å skli rundt på isen. Den aller første timen brukte vi ekstra god tid til å komme i gang igjen, sier Oddvoll Bøe.

Stengt ned
Kunstløpsesongen i Norge sluttet brått for vel syv uker siden, da regjeringen stengte landet på grunn av koronakrisen.
Endelig – denne uken kunne de første kunstløperne trene på is igjen i Holmen Ishall. Løpere og trenere fra Asker Kunstløpklubb (AKK), Oslo Idrettslag Skøyter (OI) og Oslo Skøiteklub (OSK) følger nøye smittevernreglene som gjelder i hallen.
Fremover vil flere klubber trene i Holmenhallen, og landslagene vil trene i små grupper helgen, 9. – 10. mai.

Flere haller?

Det store spørsmålet nå er, vil flere ishaller i Norge følge etter Holmen Ishall, president i Norges Skøyteforbund (NSF), Mona Adolfsen?

- Det er foreløpig usikkert. Vi vet at flere klubber ønsker å få tilgang til istrening, ikke minst for å kunne avholde sommertreninger, som for noen gir et nødvendig inntekstgrunnlag for videre drift. Vi ser nå at det er mulig å trene samtidig med at man holder seg innenfor retningslinjene for smittevern.
Vi håper at flere halleiere ser muligheter for åpning, sier Adolfsen som sammen med NSFs kunstløp- og roller derby koordinator, Lise Røsto Jensen har jobbet aktivt for å finne løsninger for at løpere kan komme tilbake på isen.

Hva er det som gjør at Holmen Ishall åpner nå?

Holmen er fremoverlente og åpnet når smittevernreglene tillot det og det er vi takknemlige for.
For våre løpere er dette en vanskelig situasjon, å være så lenge av isen setter dem veldig tilbake, sier Røsto Jensen, og påpeker at kunstløp kan gjennomføres samtidig som man overholder alle smittevernregler. De kommer selvsagt først.

- Det er flott at vi har fått i gang muligheter for istrening i en av våre haller, sier Adolfsen. Nå er det slik at hele verden befinner seg i en unntakstilstand. Vi er derfor fullt klar over at vi ikke er i en unik situasjon ved at treningsanleggene ikke er tilgjengelige. Samtidig er det viktig for oss at vi kan legge til rette for våre utøvere så godt som råd er i denne spesielle situasjonen. Vi håper og tror alle at vi skal komme tilbake til en mer normal situasjon før eller siden, og da vil vi være beredte.

Intenst arbeid - klubbene
Det er først og fremst klubbene som står på for at haller skal åpnes, sier Røsto Jensen. De jobber knallhardt. Forbundet, vi gjorde en kartlegging av klubbenes planer for vår- og sommeris raskt etter nedstengingen, slik at vi fikk en oversikt. Der hvor klubbene ønsket bistand inn mot kommune og halleier har vi bistått, etter hvert som smittevernreglene har gjort det mulig.

Situasjonen for mange halleiere er at de har skrudd av kjøleanleggene, og de har ingen planer om å skru dem på igjen før over sommeren. Vi håper at flere kan strekke seg litt lenger for å åpne igjen, siden det er mulig å trene under dagens smittevernregler.

Kunstløp – ikke nærkontakt
Kan det ikke være risikabelt å åpne hallene for trening med kunstløp på grunn av smittefaren, Adolfsen?
- Vi skal selvsagt legge til rette for å holde oss innenfor de retningslinjer som er gitt i fra myndighetene. Kunstløp er en sport der man ikke er avhengig av nærkontakt, derfor bør det gå helt fint. Men her må selvsagt alle være sitt ansvar bevisst og bidra i det den store dugnaden.

Strenge regler - hallen

Det er strenge smittevernregler i hallen. I dag er det kun tillatt med to grupper på is, maks fire løpere og en trener i hver gruppe. Det er ikke tillatt å bruke garderober, krav om avstand skal overholdes, og det er 15 minutter mellom hver økt, så de ulike gruppene slipper å møtes. Det er et økt renhold og antibac tilgjengelig.

For Sondre Oddvoll Bøe og hans treningsvenner har det gått bra å trene under dagens smittevernregler.
- Første timen var det mye trinn, enkle hopp og noen basis piruetter for å komme i gang igjen, sier Oddvoll Bøe.
Senere fortsatte treningen med dobbel Axel og andre triple hopp. Norges toppløper sier at kroppen nå er ikke like vant til rotasjoner etter lang tid uten is. - Jeg ble litt svimmel av piruetter, måtte fokusere veldig mye for at teknikken i hoppene skulle være som normalt. Men hittil har alt gått veldig bra, som jeg tror kommer av gleden jeg har av å være tilbake. Planene fremover er veldig usikre. Heldigvis får jeg trene en del her hjemme i sommer, sier Sondre Oddvoll Bøe, som har en god plan.
Den planen vil du kunne lese om i et eget intervju med Sondre Oddvoll Bøe, som kommer senere på NSFs nettside.

Norge rundt?
Hva synes du om at det åpnes en ishall, men flere steder vil ikke kommunen og eierne åpne i en slik spesiell og vanskelig tid, Mona Adolfsen?
- Nettopp fordi dette er en spesiell situasjon, så må vi ha respekt for at enkelte halleiere ikke ønsker å åpne for trening. Vi på vår side kan bare oppfordre til at de åpner og gjør det mulig for aktivitet, der en kan holde seg innenfor smittevernreglene. Vi mener at det er fullt mulig for kunstløpere, og håper derfor at flere vil åpne.

Veien videre
Noen haller kommer ikke til å åpne igjen før sesongstart. Andre sitter på gjerdet og håper antallet som tillates å trene sammen i en gruppe økes før de vil åpne.

- Mitt inntrykk er at det er de private hallene som er mest på gli, sier Røsto Jensen. Mange løpere pleier å reise utenlands om sommeren, og det kan bli vanskelig i år. Det lokale tilbudet i hver klubb blir viktigere enn noen gang. For mange er det et kostnadsspørsmål, men jeg har inntrykk av at klubbene og medlemmene er villige til å strekke seg litt lenger for å få is under beina.

Hun understreker at forbundet vil fortsette å være er i tett dialog med klubbene og hjelpe til med kommunikasjon med kommune/halleier der det ønskes. Forbundet hjelper gjerne til med  å spre informasjon om isbooking på tvers av klubber/kommuner, etter hvert som flere forhåpentligvis åpner igjen.

Gode råd!
Skøytepresident, Mona Adolfsen har gode råd til alle som ikke får trene på is med det første.
- Har man ingen ismuligheter, er det å fortsette som før med barmarkstrening. For  alle idrettsutøvere er det nødvendig å holde den fysiske formen ved like. Her er det mange muligheter, blant annet kan man følge treningstips fra vår tidligere toppløper, Camilla Gjersem, og andre internasjonale løpere på våre nettsider. ISU publiserer nå jevnlig treningsvideoer online, dette publiserer vi her fortløpende.
Hold gjerne kontakt med treningskamerater og følg opplegg i fellesskap!
Det viktige i disse tider er å se fremover, gjerne i korte trekk for å holde motivasjonen oppe. For vi vil komme tilbake til en normal situasjon etter hvert. Da vil vi at alle våre utøvere skal være godt forberedt, sier Mona Adolfsen.

Fakta:
Hvilke klubber kan trene i Holmen Ishall? Holmen Ishall har åpnet for booking fra alle klubber.
Hvilke haller åpner? Nå er kun Holmen Ishall åpen.
Hvordan foregår treningen? Pr.dags dato  små grupper, 4 løpere + 1 trener maks. På isen er det tillatt med to grupper samtidig. Dette er godkjent av Asker kommune.

NSFs Koronavettregler