Skøyteforbundet / Nyheter / 2020 / Håvard legger opp etter VM
Foto: Kristian Vårvik

Håvard legger opp etter VM

En legende legger skøytene på hylla etter helgens VM.

I dag, 26. februar 2020, annonserte Håvard at han i en alder av 33 år legger opp. Søndagens løp under VM allround i Vikingskipet blir hans siste opptreden på isen.

Håvard har en unik posisjon i norsk skøytehistorie. Han vant 8 NM-titler på rad i allround i årene 2008-2015, og har i tillegg 2 NM-gull i sprint. Han er dermed den person som har flest NM-titler i hurtigløp. I allround topper han NM-lista sammen med en annen storhet, Knut Johannesen, som også har 8 NM-gull i allround.  Håvard har hele 29 gullmedaljer fra NM enkeltdistanser, et tall ingen norsk skøyteløper er i nærheten av. Internasjonalt var Håvard en særdeles viktig bidragsyter da Norges lag tok gull i lagtempo under OL i 2018. Han har også en olympisk bronsemedalje fra OL 2010 på 1500 m. Hans eneste VM-tittel vant han på 1500 m i Inzell 2011 i et uhyre spennende samløp med Shani Davis, som Håvard avgjorde til sin fordel med en knallhard og viljesterk sisterunde.

Håvard har 6 sølv og 5 bronse fra VM- og EM allround. Flere av sølvmedaljene kunne ha vært gull, hvis ikke Håvard har vært så «uheldig» å konkurrere mot verdens suverene skøyteløper så langt i det 21. århundre, nederlenderen Sven Kramer.

Håvard vokste opp i Hol kommune i Hallingdal, og kom som guttunge tidlig i kontakt med skøytesporten i det entusiastiske miljøet i Hol Idrettslags skøytegruppe. Han var imidlertid ingen utpreget barnestjerne, og tok sine første og eneste seire i Landsmesterskapet i 15-årsklassen i Vikingskipet i 2003, da han vant 500, 1000 og 3000 m. Men så skjøt utviklingen skikkelig fart. I løpet av en drøy uke i november 2005 satte han tre verdensrekorder for junior, og han avsluttet sesongen med å bli den første norske juniorverdensmester på 23 år. Og fra sesongen 2006/07 har han med i elitegrunna til Norges Skøyteforbund.

Det blir vemodig å gå inn i neste skøytesesong uten Håvard på laget. Han er en utpreget lagspiller, som alltid stiller opp og gjør sitt beste. De norske skøytesupporterne har trykket han til sitt bryst, og han vil bli savnet. Vi må nok innse at ingen karrierer er evigvarende, spesielt i toppidretten.

Håvard Bøkko fortjener stor takk for sin store innsats gjennom 15 år for skøytesporten og norsk idrett.

Takk, Håvard!

Her en link fra det dramatiske samløpet med Shani Davis på 1500 m i VM enkeltdistanser i Inzell. Det endte med et uhyre populært gull til Håvard.