Foto: Sigurd Henriksen, privat arkiv

NST kårer sesongens beste løpere

Norway Supporter Teams jury har som oppgave å velge ut en kvinne og en mann til månedens løper i skøytesesongen, fra oktober til mars. I sesongen 2023/24 var dette en særdeles hyggelig oppgave, hvor kandidatene nærmest sto i kø.

Spesielt etter Junior-VM i Japan i februar var det mange å velge i, men så hadde vi opplevd det beste Junior-VM for Norge gjennom tidene. Ved sesongslutt hadde vi to utøvere med gull fra Junior-VM som ikke hadde fått NSTs stipend på 5000 kroner som månedens løper. Styret i NST besluttet da å rette opp i dette åpenbare misforhold, og juryen fikk de nødvendige fullmakter. Juryen har gleden av å kunngjøre følgende nye stipend-tildelinger:

Sigurd Henriksen, Fana IL

Ble juniorverdensmester på 5000 m for tredje år på rad, etter hard konkurranse med Tsjekkias nye langdistansetalent, 17-åringen Metoděj Jílek. Sigurd ledet med ny banerekord 6.18.76 da tsjekkeren satte i gang i et senere par, og lå lenge foran sin norske konkurrent. Han klarte imidlertid ikke å svare på Sigurds knallharde avslutning og måtte nøye seg med 6.19.60, ny tsjekkisk seniorrekord! Sigurd kunne også reise hjem med sølvmedalje fra lagtempo, og blir mannen som skal forsvare Fana IL’s langdistanse-ære etter Sverre Lunde Pedersen har lagt skøytene på hylla.

Finn Elias Haneberg, privat

Foto: Finn Elias Haneberg, privat arkiv

Finn Elias Haneberg, Hamar IL

Var med på det norske laget i lagsprint som tok gull i Junior-VM på ny norsk junior-rekord: 1.22.77. Finn Elias slo også til med en meget overraskende bronsemedalje i allround i Junior-VM, etter å ha satt personlig rekorder på 1500 m (1.49.55) og 5000 m (6.30.36). Hamar-gutten var tidligere sett på som en lovende sprinter, men i siste sesong viste han enorm framgang på de lengre distanser. På de seks skøytedistansene har han satt personlige rekorder på samtlige, og forbedret seg totalt med ca. 7.5 tidspoeng. Han er nå nummer 39 på den norske adelskalenderen i stor firkamp, like bak OL-helten fra 1994, Kjell Storelid. Vi har et nytt stort allround-talent på gang. Finn Elias – uten tvil sesongens gjennombrudds-mann!

Juryen vil takke våre løpere, som har gjort vår oppgave særdeles trivelig. Takker går også til trenere og lagledere. Godt jobba!