WWG 2020.jpg

Winter World Masters Games 2020

Winter World Masters Games ble arrangert for tredje gang i Innsbruck, Østerrike i perioden 10. – 19. januar 2020.

Bak arrangementet står organisasjonen «International Masters Games Association».  (Du kan lese mer om dem på www.imga.ch.)  Sommerutgaven av WMG arrangeres hvert fjerde år i året etter et ordinært OL.  Vinterutgaven har vært arrangert hvert femte år.  Dette er andre gang lengdeløp har stått på programmet.

Hele 20 norske skøyteløpere tok turen til Innsbruck denne uken.  Som en ekstra deltagerpremie, fikk de oppleve den tradisjonsrike OL-stadion fra 1964 og 1976 fra sin aller beste side med nattekulde etterfulgt av dager med strålende alpesol i vindstille vær.  Dette gjorde sitt til at arrangementet ble en minneverdig opplevelse både for våre norske helter, og for de flere hundre øvrige deltagerne fra 18 forskjellige nasjoner.

Arrangørene hadde vært flinke med å matche deltagere etter perser/sesongbeste når de satt opp kvartettene. (Alle løpene gikk med kvartettstart!)  De fleste fikk dermed anledning til å måle krefter med jevnbyrdige løpere.  Kampen om medaljene kom helt klart i skyggen av mestringsgleden og den gode vennskapsfølelsen som oppstod under arrangementet. Det er allikevel på sin plass å gratulere de 13 norske deltagerne som tok en eller flere medaljer på sine løp.  Spesielt morsomt synes undertegnede det var med de fire (e)ssene Ragnvald Næss (1), Geir Hestad (2), Erik Vea (3) og Arne Stenhaug (4) som besatte de fire første plassene og tapetserte pallen på 5000m, herrer 65.  Stor heder også til vår eldstemann Magnar Lundberg (78), som gjorde «hat-trick» på de tre lengste distansene, og dermed kan reise hjem med tre gull og et stort smil om munnen.  Speaker hevdet endog at hans resultat på 10.000 meter var ny utendørs aldersrekord uten at det har latt seg kontrollere.

Mange av løperne reiser videre til Collalbo for å toppe turen med neste helgs veteran-VM All-round.  Vi andre reiser hjem for å konsentrere oss om enklere oppgaver.  Neste WWMG går av stabelen i 2025 og det er bare å legge seg i trening.

Vi biter merke i at fem norske løpere, to menn og tre damer, stilte opp i kunstløp, samt at vår mann Frode Midjo, som står notert med bronse på 5000 og 10000 i klasse 45-49 år, også tok med seg tre bronsemedaljer i short-track på distansene 500, 1000 og 1500 meter – meget imponerende!  Det er antagelig plass til flere norske deltagere både i kunstløp og short-track ved neste korsvei?

Tekst/foto. Espen Riktor

image4yrcd.png

Magnar Lundberg, 78 – Gull på 3000m, 5000m og 10.000

imageo22lg.png