Trener 1
Neste kurs:
Hurtigløp :
Kurshelg 1 gjennomføres på Hamar under sommerisen 2-4.august.
PÅMELDING KURSHELG 1
Tidsplan kurshelg 1:
Onsdag 31.Juli 19.00-20.30: Introkurs - digital forelesning
Fredag 2.august 18.00-20.00 Modul 1: Trygge rammer(2 timer)
Lørdag 3.august 12.00-21.00
Modul 2 Relasjoner (2 timer)
Modul 3 Mestringsmiljø (3 timer)
17.00-18.00: Pause/middag
Modul 4. Aldersrelatert trening (2 timer) og treningsplanlegging (1 time)
Søndag.4.august 10.00-18.00
Modul 5a Grunnleggende skøyteferdigheter(2 timer + 2 timer is)
klokka 14.00-15.00 lunsj
klokka 15.00-18.00
Modul 5b Praktisk planlegging og gjennomføring av økt(2 timer)
Modul 6 HLR(1 time)
Kurshelg 2 gjennomføres i Stavanger i løpet av oktober (dato kommer)
Kunstløp og kortbane:
Oppstart nytt kurs i 2025
Trener 1 - Visuell kursplan.pdf
Hovedmål
Målet med Trener 1 er å gjøre treneren i stand til å:
- Gi en innlæring av grunnleggende tekniske ferdigheter.
- Utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på begynnernivå, og å ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Fokusområder
Innlærings- og deltakerfokus.
Minimumsvarighet
50 timer undervisning og e-læring, samt 45 timer praksis.
Praksiskrav
På Trener 1 skal det gjennomføres minimum 45 timer praksis underveis i utdanningen. Dette er et krav for å få kurset godkjent.
Eksamen
Kurset avsluttes med en skriftlig eksamen
Målgruppe
Nåværende og tidligere aktive utøvere, ungdommer og voksne med kjennskap til idrett som ønsker å bli trenere for utøvere på begynnernivå (barn, ungdommer og/eller voksne).
Opptakskrav
Ingen opptakskrav, men minimumsalder 16 år (det året man fyller)
Man må ha tilgang til en klubb hvor man kan gjennomføre praksis
Vurdering
Deltakere skal ha oppnådd de kompetansekrav som stilles. Vurderingsform: bestått / ikke bestått.
Autorisasjon som Trener 1
Autorisasjon kan gis når en trener har: Tilfredsstilt kompetansekravene som er satt. Deltatt på minimum 80 prosent av undervisningen, det vil si 80 prosent på hver modul. Gjennomført obligatorisk praksis. NSF autoriserer. Autorisasjonen vil være synlig på din idrettCV når du logger deg på Min idrett etter gjennomføring.
Kursmateriell
Alle må må kjøpe boken Barneidrettstreneren av Inger Marie Vingdal. Kan bestilles på bokhandler på nett.
I tillegg vil diverse kurshefter og alle PPT distribueres etter kurs
Kurslærere
NSF har ansvar for alle kurslærere. For å være kurslærer på Trener 1 må kurslæreren ha idrettsfaglig høgskoleutdanning eller annen relevant kompetanse.
Kursarrangør
NSF er ansvarlig for kurs og gjennomføring av disse.
Økonomi
NSF bestemmer kursavgiften, i 2023 er den 2500,- pr kurshelg, 5000,- for kurset totalt. Klubbene kan søke refusjon via post 3 etter bestått kurs.
Introkurs- onlineforelesning - 1,5t
E-læring som skal gjennomføres før første kurshelg:
Trenerattesten, barn - 1t.
Barneidrettens verdigrunnlag - 2t.
Trenerrollen - 3t.
Aldersrelatert trening 1 - 2t.
Her finner du e-læringskursene
Du må også bestille boka Barneidrettstreneren, denne er pensum
TRYGGE RAMMER
Mål
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha kunnskap om hva som menes med trygg aktivitet og trygt miljø.
- Treneren skal ha kunnskap om hva som kjennetegner god barneidrett.
- Treneren skal ha kunnskap om idrettens verdier og egen klubbs verdigrunnlag.
- Treneren skal ha kunnskap om idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett.
Ferdighetsmål
- Treneren skal ha ferdigheter til å kunne gjøre en enkel risikovurdering og gode forberedelser, samt gjennomføre idrettsaktiviteten slik at risikoen for fysiske skader reduseres.
- Treneren skal kunne etablere samspillsregler for gruppen i samarbeid med utøverne, samt å kunne gi den enkelte utøver bekreftelse på sin egenverdi og viktighet for gruppa.
- Treneren skal kunne gjøre verdiforankrede valg i vanskelige situasjoner.
Arbeidsformer
Tid: 2 timer teori
Gjennomføring: Fysisk i klasserom eller digitalt på Teams.
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid – refleksjonsoppgaver.
Forberedelse/pensum
Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boka Barneidrettstreneren; kap. 1 og 5
PPT etter forelesning
Etterarbeid
Individuelle refleksjonsoppgaver.
RELASJON
Mål
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha kunnskap om hva som menes med en god relasjon og viktigheten av et godt samarbeid.
- Treneren skal ha kunnskap om kognitiv relasjonsinngang (de 5 F-er).
- Treneren skal ha kunnskap om emosjonell relasjonsinngang (det sympatiske menneske)
Ferdighetsmål
- Anvende de 5 F-er til å bli bedre kjent med barna/utøverne.
- Tilrettelegge for at barna/utøverne blir kjent med hverandre og får (nye) venner.
- Kunne observere og gjenkjenne positive indre kvaliteter hos andre.
- Være nysgjerrig på hva som ligger bak barnas adferd, motivasjon, og holdninger.
Arbeidsformer
Tid: 2 timer teori
Gjennomføring: Fysisk i klasserom eller digitalt på Teams.
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid – refleksjonsoppgaver.
Forberedelse/pensum
Lese seg opp på fagstoff som er relevant i boka Barneidrettstreneren, kap. 3.
PPT etter forelesning
Etterarbeid
Individuelle refleksjonsoppgaver.
MESTRINGSMILJØ
Mål
Kunnskapsmål
- Treneren skal vite hva som er det viktigste en trener må ta hensyn til når du trener barn og unge.
- Treneren skal kjenne til grunnprinsippene for undervisning (KAMPVISE).
- Treneren skal kjenne til hvordan barn lærer og vite hvilke undervisningsmetoder som passer best til ulike situasjoner.
- Treneren skal kjenne til ulike former for kommunikasjon. Treneren skal kjenne til ulike former for feedback.
Ferdighetsmål
- Treneren skal lede en gruppe med barn.
- Treneren skal komme raskt i gang med aktivitet som er organisert på en hensiktsmessig måte.
- Treneren skal tilpasse aktiviteten til ulike ferdighets- og funksjonsnivåer. (paraidrett) Treneren skal involvere barna.
- Treneren skal gi hensiktsmessige tilbakemeldinger.
Arbeidsformer
Tid: 3 timer teori
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid – refleksjonsoppgaver.
Forberedelse/pensum
Barneidrettstreneren kap. 4
PPT etter forelesning
Etterarbeid
Individuelle refleksjonsoppgaver.
ALDERSRELATERT, NIVÅTILPASSET TRENING OG TRENINGSPLANLEGGING
Mål
Kunnskapsmål
- Treneren skal kunne kjenne til bakgrunnen for variasjoner i vekst, modning og utvikling.
- Treneren skal vite hva som menes med grunnleggende ferdigheter.
- Treneren skal vite hva du må ta hensyn til når du planlegger og gjennomfører en trening. Planlegge, gjennomføre og evaluere hensiktsmessige aktiviteter i variert miljø som utvikler hele menneske
Ferdighetsmål.
- Treneren skal kunne tilrettelegge for å utvikle grunnleggende ferdigheter i ulike aktiviteter (leker, hinderløyper, stasjonstrening, konkurranser)
- Treneren skal kunne bevisst koble grunnleggende ferdigheter til ulike idretter.
- Treneren skal kunne tilpasse aktiviteten til ulike ferdighets- og funksjonsnivåer.
- Treneren skal kunne planlegge en trening med utgangspunkt i alle 4 modulene
Arbeidsformer
Tid: 2 timer aldersrelatert/tilpasset trening + 1 time treningsplanlegging (teori) (3 timer totalt)
Forelesning og gruppeoppgaver/diskusjon
Forberedelse/pensum
Barneidrettstreneren: kap. 2 Barns utvikling og læring kap. 4/5 fra planlegging s. 128-130 kap 5
PPT fra forelesninger
GRUNNLEGGENDE SKØYTEFERDIGHET
Mål
Kunnskapsmål
- Treneren skal kjenne til utvikling av motorikk og kroppsbeherskelse på skøyter gjennom varierte, lekfylte øvelser.
- Treneren skal kjenne til ulike øvelser og leker som egner seg for utvilking av motorikk og kroppsbeherskelse på skøyter
- Treneren skal kjenne til pedagogiske virkemidler som kan brukes for å drive innlæring og utvikling av ferdigheter.
Ferdighetsmål
- Treneren skal bruke en øvelsesbank til å hente inspirasjon og tips til hvordan en en økt kan gjennomføres fra oppvarming til avslutning
Arbeidsformer
Grunnleggende skøyteferdighet (2t teori + 2t is)
Forelesning og gruppeoppgaver/diskusjon + praktisk
Pensum
PPT fra forelesning
PRAKTISK PLANLEGGING OG GJENNOMFØRING AV ØKT
Mål
Kunnskapsmål
- Treneren skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere hensiktmessige aktiviteter i variert miljø som utvikler hele menneske
Ferdighetsmål
- Treneren skal være i stand til å planlegge og gjennomføre treningsøkter med ulike tema. Treneren skal være bevisst trenerens rolle i gjennomføring av treningsøkten, både metodisk og pedagogisk.
Arbeidsformer
Praktisk planlegging og gjennomføring av økt (2t is)
Pensum
PPT fra modul 5a
HLR-Hjerte- og Lungeredning
Mål
Kunnskapsmål
Treneren skal ha grunnleggende kunnskap om HLR
Treneren skal kunne utføre HLR i praksis
Arbeidsformer
1 time undervisning og praksis
E-læring som skal gjennomføres før andre kurshelg:
Idrett uten skader - 2t.
Idrettsernæring - 2t.
Paraidrett - 2t.
PARAIDRETT-ONLINE FORELESNING
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha forståelse for funksjonshemmedes begrensninger og muligheter, generelt og relatert til skøyteløp.
Ferdighetsmål
- Treneren skal være i stand til å planlegge og gjennomføre treningsøkter med ulike tema. Treneren skal være bevisst trenerens rolle i gjennomføring av treningsøkten, både metodisk og pedagogisk.
Forberedelse/Pensum
Barneidrettstreneren s. 149.
NSF PPT etter forelsning
Arbeidsformer
Forelesning online 2 t
TRENINGSLÆRE
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha forståelse for funksjonshemmedes begrensninger og muligheter, generelt og relatert til skøyteløp.
Ferdighetsmål
- Treneren skal være i stand til å planlegge og gjennomføre treningsøkter med ulike tema. Treneren skal være bevisst trenerens rolle i gjennomføring av treningsøkten, både metodisk og pedagogisk.
Forberedelse/Pensum
Barneidrettstreneren: kap. 2; Barns utvikling og læring, kap. 4; Lekende læring i trygge miljø s. 118-133
NSF PPT etter forelsning
Arbeidsformer
Forelesning og gruppeoppgaver
1,5 time
TEKNIKK TEORI- GRENSPESIFIKK
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha kunnskap om de ulike fasene i grunnleggende teknisk utførelse på skøyter, i den valgte grenen.
Ferdighetsmål
- Treneren skal være i stand til å beskrive teknisk utførelse og utfordringer, og kunne formidle dette til nybegynnere i ulike aldersgripper.
Forberedelse/Pensum
Grenspesifikt teorihefte
NSF PPT i etterkant
Øvelsesvideoer kunstløp
Arbeidsformer
Forelesning og analyse av video og bilder 2t
TEKNIKK PRAKSIS- GRENSPESIFIKK
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha kunnskap om aktuelle øvelser på is for ferdighetsutvikling for nybegynnere på skøyter.
Ferdighetsmål
- Treneren skal kunne planlegge teknisk trening på is, gjennom å velge ut, demonstrere og beskrive tekniske øvelser for ulike målgrupper.
Forberedelse/Pensum
Grenspesifikt teorihefte
Arbeidsformer
Praksis på is 7 timer
BARMARK GRENSPESIFIKK
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha kunnskap om relevante øvelser i barmarkstrening for nybegynnere i ulike aldersgrupper. Som tillegg til istrening eller som erstatning for is.
Ferdighetsmål
- Treneren skal kunne planlegge trenings trening på barmark, gjennom å velge ut, demonstrere og beskrive tekniske øvelser for ulike målgrupper.
Forberedelse/Pensum
Grenspesifikt teorihefte
Arbeidsformer
Praktiske øvelser på barmark, samt diskusjon, refleksjon og oppgaver om tilbakemeldingsprosesser 1,5t
BASISTRENING
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha kunnskap om relevante øvelser for skadeforebygging og ferdighetsutvikling for nybegynnere på skøyter
Ferdighetsmål
- Treneren skal kunne planlegge og gjennomføre lekbasert skadeforenyggende trening for ulike målgrupper.
Forberedelse/Pensum
Skadefriappen og praktiske øvelser
Arbeidsformer
Onlineøvelser + praksis 1,5t
VIDEOANALYSE OG ERFARINGSDELING
Kunnskapsmål
- Treneren skal ha kunnskap om hvordan teknisk utførelse kan beskrives i diskusjon med andre trenere, samt i formidling til utøvere.
Ferdighetsmål
- Treneren skal være i stand til å delta aktivt i diskusjon om teknikk og andre skøytefaglige tematikker.
Forberedelse/Pensum
Utvalgte videoklipp fra nybegynnere i ulike målgrupper.
Arbeidsformer
Gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum 2 timer
Senest 3 måneder etter eksamenssensuren må du ha gjennomført 45 timer praksis.
30 timer praksis med nybegynnere eller yngre utøvere, minimum 20 timer på is, maks 10 på barmark
15 timer praksis med minst 4 av disse punktene:
1. |
Gjennomføre en evalueringsprosess med trenere eller utøvere. |
2. |
Besøke en annen trener/klubb, observer trening og diskuter med trener i klubben |
3. |
Delta på en nasjonal samling, som for eksempel "Sammen mot toppen" (Kunstløp) eller "Skøytecamp" (Hurtigløp) |
4. |
Delta på idrettsrelaterte seminarer, for eks i regi av Olympiatoppen eller andre organisasjoner |
5. |
Inviter andre trenere til besøk på dine treninger, enten fra egen eller andre klubber. |
6. |
Ta initiativ til diskusjon/refleksjon om aktuelle tematikker med andre trenere, for eks i forbindelse med stevner eller samlinger |
7. |
Arranger og gjennomfør et utøvermøte eller foreldremøte |
Registeringsskjema for praksis som skal signeres av klubbleder: