Du er her: Skip Navigation LinksNorges Skøyteforbund > Nyheter

Minneord om Arne Johansen

28.10.2013 Utskriftsvennlig visning
Tips en venn Arild Gjerde

Arne Johansen døde 25. oktober, 86 år gammel.

Arne Johansen var ekte Oslo-gutt, og medlem av ASK hele sin aktive karriere. Han var å regne som spesialsprinter, og ble først lagt merke til da han i Junior-NM i 1947 ble nummer 3 på 500 m. Sammenlagt ble det 9. plass. Arne deltok i samtlige allround-NM i perioden 1948-1954, men klarte aldri å kvalifisere seg til den avsluttende 10 000 m. Han vant 500 m to ganger, i 1951 og 1952, og ble att ut til å gå 500 m under OL på Bislett i 1952. Her ble det delt bronsemedalje med canadieren Godon Audley på 44,0, bare ett tiendels sekund bak sin parkamerat, amerikaneren Don McDermott på sølvplass. Arnes personlige rekord på 500 m stammer fra hans siste sesong, da han presterte 42,6 under internasjonale løp i Davos i februar 1954.

Arne Johansen beholdt sin interesse fro skøytesporten gjennom hele livet. Hans datter Linda var aktiv i noen sesonger, og selv var han en mye brukt overdommer, blant annet under skøyteuka på Savalen på 1970- og 1980-tallet. Arne var bror av den velkjente ISU-starter Johnny Johansen, starter ved flere internasjonale mesterskap på Bislett på 1960- og 70-tallet. Arne og Johnny var trivelige og humørfylte typer som alltid skapte hyggelig stemning rundt seg.

Etter at han ble pensjonist flyttet Arne Johansen til Ørland på Fosen, hvor han bodde fram til sin død. Begravelsen finner sted i Ørland kirke fredag 1. november kl. 11.00.

Vi lyser fred over Arne JoHansens minne.