Skøyteforbundet / Nyheter / 2024 / Stort for klubben – første NM-LM i Tromsø
LOGO nm med fjell.JPG

Stort for klubben – første NM-LM i Tromsø

Et mesterskap sett fra et arrangørperspektiv; Ishavsbyen kunstløpklubb i Tromsø var arrangør for NM/LM 2024 siste helgen i januar. Klubben har fått svært gode tilbakemeldinger for gjennomføringen av mesterskapet. Styreleder i klubben, Haakon Worum sier at de gjerne arrangerer NM/LM igjen når det blir deres tur.

Hvordan opplevde dere mesterskapet?

• Det var stort for klubben å få arrangere NM/LM på hjemmebane. Først og fremst gleder vi oss over mye godt kunstløp, og at mesterskapet vil gi idretten et løft i Tromsø og bidra til at klubben fortsetter den enorme veksten vi har hatt de siste årene. Vi har inntrykk av at alle som har vært med å arrangere har hatt det veldig gøy, og vi gleder oss over å ha stiftet mange nye bekjentskaper i dugnadsgjengen under mesterskapet.

Hva gjorde at Ishavsbyen kunstløpklubb sa ja til å arrangere NM/LM 2024?

• Vi har etter hvert fått en del erfaring med å arrangere Norges Cup (NC), og vi har fått gode tilbakemeldinger på våre stevner. Det er særlig viktig for våre egne utøvere å kunne konkurrere på hjemmebane ettersom nærmeste stevnet er i Trondheim. Da er det fint å slippe å reise så langt. Vi har jevnlig fått signaler fra dommere og teknisk at de skulle ønske at vi arrangerte NM en gang, så det har lenge vært en ambisjon for oss å gjøre dette.

kopi 1.jpg

Lava Martinaiyte gjør forberedelser i Kiss and Cry før mesterskapet Foto: IKK

Når bestemte dere for å arrangere NM/LM 2004?

• For et års tid siden forsto vi at forbundet var positiv til at det kunne arrangeres et NM/LM i Tromsø, så vi sendte inn søknad om mesterskapet våren 2023.

Hvordan har jobben og forberedelsene vært frem til mesterskapet?

• Det har vært noen lange planleggingskvelder. Vi har tatt med oss erfaringene fra NCene, og så har vi fått god hjelp av teknisk delegert (TD) i Norges Skøyteforbund (NSF), Yvonne Olstad til alt som har vært nytt for oss.

Hvordan gikk gjennomføringen av NM/LM-helgen?

• Gjennomføringen var svært vellykket. Tilbakemelding fra dommere, forbundet og øvrige interessenter har utelukkende vært positive! Vi slet litt med lyd en liten periode på lørdagen og havnet litt bak skjema, men det var ingen dramatikk i dette.

Dugnad Speaker+lyd Bjørn Norvoll og Bodil Ruud.jpg

Mange timer i speaker- og musikkbua for Bjørn Norvoll og Bodil Ruud. Foto. IKK

Hvor mange personer har vært med å arrangere mesterskapet?

• Med styret, foreldre, utøvere og andre medlemmer har det nok vært over 30 personer i sving i ulikt omfang både under planlegging og gjennomføring.

Hva er den viktigste erfaringen dere har gjort med å arrangere NM/LM?

• At vi får til akkurat det vi vil.

Haakon Worum og Mona Adolfsen, Stina GrønbechTromsø kommune IMG_76871.jpg

Leder Haakon Worum sammen med president Mona Adolfsen. Foto: Stina Grønbech/Tromsø kommune

Har dere lyst å arrangere NM/LM igjen?

• Ja, men først må andre få slippe til, så er vi klare når det blir vår tur igjen!

Hvilke tips vil dere gi til andre klubber som har lyst til å arrangere NM/LM?

• Bruk en del tid på å undersøke og høste erfaringer fra klubber som tidligere har arrangert NM/L. Legg en plan for hvordan du kan involvere styret, foreldre og utøvere i planlegging og gjennomføring. Skap en god atmosfære for både utøvere og officials i tillegg til tilskuere. Brukt NSFs TD til alle avklaringer dere er usikre på. Gjør flere generalprøver i forkant av stevnet. Ha kommunikasjon over samband for arrangører på en dedikert kanal, og dommer/speaker på en annen kanal, sier styreleder i Ishavsbyen kunstløpklubb, Haakon Worum.

Dugnad generalprøve medaljeseremoni .jpg

Øvelse gjør mester! Her fra generalprøven for seremoni. Foto: IKK