Skøyteforbundet / Nyheter / 2024 / Reisebrev fra Junior VM
Foto: privat arkiv av kortbanelag

Reisebrev fra Junior VM

Etter 2 helger på rad med World Cup og Junior World Cup var det endelig klart for Junior VM for 5 av våre løpere. Der møtte de løpere fra 39 nasjoner.

Denne sesongen har ISU endret formatet på JVM til 4 dager med konkurranse. Det var to kvalifiseringsdager torsdag og fredag, før repechage og finaler på lørdag og søndag.Første dag klarte Fredrik å kvalifisere seg direkte til main event på 1500m (semifinale) og 500m (kvartfinale). De andre tok seg til repechage på lørdag morgen (Guro 1500/500, Eirik 1500 og Linus 500).Fredag startet godt med både Fredrik og Tinius videre fra preliminaries til heats på 1000m. I heats ble det veien om repechage på søndag morgen for Guro, Fredrik og Tinius. I kvartfinalene på 3000m stafett på herrer hadde vi fått en spennende trekning mot Japan, Ungarn og Storbritannia. Fredrik, Eirik, Tinius og Linus gjorde et fantastisk løp og slo både Ungarn og Storbritannia for å sikre 2. plassen bak Japan. Dermed tok de seg videre til semifinale lørdag.

Lørdag startet fantastisk med Fredrik på 1500 som tok seg til A finale og ble nummer 6 av 67 deltakere på distansen! A finale i et internasjonalt mesterskap er et resultat som betyr mye for sporten i Norge. Det var et svært inspirerende resultat for Fredrik, støtteapparatet og for alle norske kortbaneløpere der ute. Dette viser at det er mulig å satse på kortbane i Norge og nå toppnivået internasjonalt.

På 500m ble det penalty på Fredrik i kvartfinalen. I semifinalen på stafetten møtte vi Kazakhstan, Japan og Italia. Der bommet vi på en veksling og fikk dessverre en penalty. Vi endte allikevel på en sterk 8. plass totalt av 18 nasjoner. .Søndag gikk Guro, Fredrik og Tinius 1000m repechage. Ingen av de tre kom seg gjennom det trange nåløyet på 2 personer til mainevent.Totalt var det en stor opptur for det norske laget med et fantastisk resultat på stafetten og på 1500m for Fredrik. Neste stevner på programmet er NC- finale i Trondheim 9.-10. mars, VM i Rotterdam 15.-17. mars og NM på Lillehammer 22-24. mars.Resultater:1500m:Guro 35. plass

Fredrik 6. plass

Eirik 37. plass

1000m:Guro 45. plass

Fredrik 28. plass

Tinius 52. plass

500m:Guro 43. plass

Fredrik 19. plass

Linus 34. plass3000m Stafett: Norge 8. plass

Alle resultater fra kortbaneløp kan sjekkes her.

Skrevet av trener Einar Agdestein