Skøyteforbundet / Nyheter / 2024 / NSFs inkluderingsarbeid
Foto: NSF

NSFs inkluderingsarbeid

I Bergen har Hordaland skøytekrets og Bergen skøyteklubb, sammen med Norges skøyteforbund, presentert skøytesporten for ca 60 ukrainske flyktninger.

Målet med presentasjonen (med hovedvekten på hurtigløp og kunstløp) er å hjelpe flyktningene til å se hvilke muligheter idretten kan gi. Hvis skøyteidretten i Vestland kan få noen ekstra frivillige - og kanskje noen selv ønsker å være med som utøvere - så har vi bidratt til litt mer integrering i samfunnet.

Å være en del av idretten er en stor del av norsk kultur. De fleste som vokser opp i Norge er innom idretten i løpet av oppveksten. Å være en del av idretten gir mye, både til hver enkelt, men også til samfunnet som helhet. En viktig bærebjelke i idretten er frivillighet. Å gjøre noe for andre gir mye glede tilbake til hver enkelt. Det er ikke selvsagt at personer fra andre kulturer som kommer til Norge umiddelbart ser og forstår alt det positive idretten bidrar til, og hvordan idretten er satt sammen.