Skøyteforbundet / Nyheter / 2023 / Sterk stevnehelg for kunstløp: VM-krav for Linnea og juniorrekord for Mia
Foto: Gunvor Bay

Sterk stevnehelg for kunstløp: VM-krav for Linnea og juniorrekord for Mia

Både Mia og Linnea hadde sterke internasjonale prestasjoner i helgen under Junior Grand Prix og Nebelhorn Trophy

Linnea Kilsand jakter VM-kravet i senior, og i helgen nådde hun første milepæl da kravet ble nådd i kortprogram med 56,58 poeng og 8.plass i Nebelhorn Trophy. Friløpet var ikke like sterkt, og ingen krav nådd her. Neste sjanse på seniorkravet er under Finlandia Trophy om to uker. Før det skal Linnea delta i JGP Gdansk hvor hun går inn som reserve for Pernille With som dessverre er ute med en ankelskade.

Mia Riza Gomez deltok i Junior Grand Prix i Budapest, Ungarn, og satt ny, norsk juniorrekord med 146,45 poeng. I kortprogrammet gjorde hun en feil i kombinasjonen som kostet dyrt, og hun lå da på 20.plass av 38. startende før friløp. Etter et meget sterkt friløp, hvor hun landet fem triple hopp, oppnådde hun syvende beste tekniske score, og en niende plass i friløp. Dette tok henne oppover listen og hun ble til slutt nr. 14.

Mias neste stevne er seniorkonkurransen Finlandia Trophy 5.-8. oktober i Helsinki.