Skøyteforbundet / Nyheter / 2023 / NSF innfører Helseattest for representasjonsutøvere
Foto: Douwe Bijlsma

NSF innfører Helseattest for representasjonsutøvere

NSFs innfører helseattest for utøvere som skal representere på junior- og seniornivå. Helseattesten er et samarbeid mellom særforbund, Sunn Idrett og Olympiatoppen.

Kunstløp starter opp oktober 2023, kortbane og hurtigløp skal implementere helseattest i 2024.

Dette er et samarbeid mellom Sunn Idrett, Olympiatoppen og involverte særforbund. Andre forbund som har helseattest pr. dags dato:

-Norges Skiforbund

-Norges Friidrettsforbund

-Norges Orienteringsforbund

-Norsk Skiskytterforbund

Helseattest kreves for løpere som skal representere Norge i junior og senior hvor uttak er gjort av NSF.

Hensikten med helseattesten er å sikre at alle utøvere som representerer Norge har god helse.

Helseattesten bygger på at norsk idrett setter utøvernes helse foran prestasjon, samt ønsker sunne og friske utøvere. Helseattesten skal avdekke om utøver har ernæringsmessige eller andre relevante medisinske utfordringer som bør tas tak i før det er aktuelt med internasjonal representasjon.

Med dette ​ønsker vi å bidra til tidlig og fagkyndig hjelp til utøvere som trenger det​, noe som legger til rette for både god helse og gode prestasjoner på sikt.

Slik fungerer Helseattest i praksis