Skøyteforbundet / Nyheter / 2023 / Drømmeturné med isteater i Norge
Alle foto: Thor Brødreskrift

Drømmeturné med isteater i Norge

Se for deg isskulpturer som smelter på isen! I forestillingen Melting Point med Nordic Ice Theatre er det kunstløpere som forestiller skulpturene, og sammen med musikk og lys fremfører de en unik forestilling for publikum som sitter på isen. - Vi vil utforske og vise fenomenet når vann smelter og sette fokus på klimaendringene. Dette ønsker vi å vise i en virkelig og figurativ betydning i en forestilling på isen, sier kunstløper, danser, koreograf og initiativtaker til kompaniet, Malgorzata Osypińska.

Samtidskunstløp og John Curry

I vinter turnerte Nordic Ice Theatre med Melting Point i Stavanger, Skien og Bergen. Kunstløperne, som er med i forestillingen er tidligere konkurranseløpere, og noen av dem er i dag trenere i Bergen Kunstløpklubb (BKK) og Loddefjord Idrettslag kunstløp (Lil). Malgorzata Osypińska har vært trener i kunstløp, men nå jobber hun som dansepedagog ved Kulturskulen i Øygarden og leder Nordic Ice Theatre.
Kompaniet samarbeider tett med komponist Anders Hannevold, som sammen med de andre musikerne sitter på isen under forestillingen.
I avslutningen i Melting Point samler musikerne snø fra isen i hendene sine, mens danserne ligger på isen. De går rolig over isen mot publikum, som åpner hendene, de tar imot snøen som smelter. Stemningsfullt.

Melting Point, fot Thør Brødreskift 3.jpg
Hvorfor startet du Nordic Ice Theatre?

Jeg har en stor interesse for ulike kunstformer, og som tidligere kunstløper har jeg alltid vært interessert i den kunstneriske siden ved sporten. Kunstløp, slik de fleste kjenner den, er preget av tekniske elementer, poenger og isshow. Det kunstneriske aspektet, som samtidskunstløp, er lite kjent. Det ønsker jeg å forandre, sier Malgorzata Osypińska. Et prosjekt av en slik type hvor samtidskunstløp møter nykomponert samtidsmusikk i en helaftens forestilling, har trolig ikke vært utprøvd noen steder i verden.

I USA er samtidskunstløp litt mer kjent. Det begynte på 1970-tallet med blant andre, John Curry´s Theater of Skating. Han var faktisk i Bergen og hadde en forestilling med sitt teater i Grieghallen for mange år siden.  Siden ble Ice Theatre of New York, 1984 og American Ice Theatre, 2003 etablert. De to kompaniene opptrer i dag, og det dukker nå opp flere kompanier i Europa. I Norge var det en tom plass som Osypińska ønsket å fylle.
-Inspirert av kompaniene hadde jeg en drøm om å skape et kompani preget av min egen visjon. Mitt mål er et selskap som vil jobbe som det berømte dansekompaniet, Ballets Russes av Sergei Djagilev, med en liten moderne twist. Jeg ønsker å skape et miljø hvor komponist, koreograf, designer, regissør og utøvere jobber tett sammen for å skape et verk. Vi har begynt med vår nye forestilling, og vi er i utvikling hele tiden.

Intim atmosfære – ikke krasje

Før Nordic Ice Theatre ble etablert hadde Osypińska testet samtidskunstløp i Bergen. Hun danset en solo på Skansedammen i Bergen i 2019. På naturisen med Osypińska var fiolinisten,  Vladimira Scigulinska som spilte Våren av Grieg. I 2020 hadde kompaniet en liten presentasjon på Slåtthaug kunstisbane, men så kom pandemien og Nordic Ice Theatre måtte vente i tre år før de fremførte Melting Point i en ishall. Under pandemien klarte kompaniet å holde skøytene i gang, takket være en kald vinter der de danset på naturis i Bergen. Forestillingen Winter Tales ble filmet og den ligger på nettet.

Hvordan opplevde dere å danse Melting Point tett på publikum og musikerne som satt på isen?

-Noe slikt har aldri vært prøvd i Norge før, så det var en ny opplevelse både for publikum og oss. Det var veldig spennende og det ga forestillingen en intim atmosfære, til tross for at ishallen er stor og kald. Utfordringen var å ikke krasje i noen, siden vi var nært publikum og hverandre. Vi måtte forholde oss til lyd og lys, som fløy over hele isflaten. Jeg synes det ble en god løsning, og vi fikk svært positive tilbakemeldinger fra publikum. Noen av dem satt på tribunen og de så forestillingen fra et annet perspektiv
I Bergen var det to forestillinger og flere publikummere var så berørt, undrende og bergtatt av den første, at de endte opp med å kjøpe billetter til den andre forestillingen og. Både musikk, koreografi og lysdesign fikk skryt av publikum, smiler Osypińska.

Hvorfor valgte dere å vise fenomenet med smeltet is og klimaendringene som tema?
-Det var et ønske om å introdusere kunstformen samtidskunstløp til et publikum i Norge, og da var det viktig å presentere et tema, som kan utnytte mulighetene som isflaten gir. Det å vise, gjennom dans og musikk, at isen smelter under skøytejernet og klima endrer seg, gir verket et sterkt preg. Jeg mener at alle tema kan presenteres i form av et isteater, fordi isflaten gir mange forskjellige muligheter som en ikke finner på et dansegulv.

Hvordan var det å reise på turné og opptre i ulike byer med Nordic Ice Theatre?
-Det har vært en spennende opplevelse for alle sammen, og vi er veldig glade og takknemlige for at vi fikk realisert dette prosjektet.

Vi reiste med bil, selv om fly ville vært raskere. Det ble mange timer på veien, men takket være bilturene, ble ikke bare forestillingens karbonavtrykk noe redusert, men vi ble bedre kjent med hverandre enn ved en flytur. For å ikke nevne alle bonusene på veien, som det å stoppe og beundre Nordlyset over Haukelifjell, på vei tilbake fra premieren i Skien.

Vil dere reise på turne igjen med Nordic Ice Theatre?

-Det håper vi absolutt. Vi har planer om å gjøre en helt ny forestilling utelukkende basert på samtidsmusikk med Anders Hannevold som komponist. Vi ønsker å opptre igjen med Melting Point flere steder, og gjerne en gang til i Bergen, avslutter Malgorzata Osypińska.

Fakta:

Nordic Ice Theatre

Selvstendig isteaterkompani der samtidskunstløp, dans, musikk og andre kunstformer møtes.

Etablert: januar 2020, basert i Bergen

Trener : Iskanten og Åsane Arena i Bergen

Kompaniet samarbeider tett med komponist og pianist, Anders Hannevold
Leder: Malgorzata Osypińska, Master i koreografi/danseteori, Fryderyk Chopin University of Music i Warszawa, Polen. Bachelor i Dans fra WSU University i Kielce, Polen.

Idrettsinstruktør med spesialisering i kunstløp, lisens utstedt av Idrett- og kulturdepartementet, Polen. Konkurrert internasjonalt i kunstløp for Polen.

Utøverene som har vært med både i ´Winter Tales´ og ´Melting Point´:

Kunstløpere:

Maciej Kus

Vanessa Gjerde

Beate-Helene Andersen

Malgorzata Osypinska

Utøvere som har vært med en gang:

Anna Utskot
Ingrid Louise Vestre

Musikere:
Anders Hannevold (i ´Melting Point´ også som komponist og medskaper)
Ingvill Espedal